5/12/2023

Zimowe promocje i rabaty – jak zaplanować i zwiększyć sprzedaż przed świętami i po Nowym Roku

Okres przedświąteczny to dla branży handlowej najintensywniejszy okres w roku. Klienci coraz wcześniej zaczynają robić zakupy na święta, by uniknąć kolejek, ale także skorzystać z promocji i rabatów, szczególnie na te produkty, które można przechowywać dłużej. Jak zaplanować dostawy, przygotować atrakcyjną ofertę świąteczną i pomóc klientom w ich decyzjach zakupowych podpowiadamy poniżej.

Z powodu nadal rosnących cen, Polacy planują nieco ograniczyć zakupy związane z tegorocznym Bożym Narodzeniem. Badanie Mastercard SpendingPulse [1] pokazuje, że w Polsce wydatki na podstawowe artykuły spożywcze spadną o ponad 7% w porównaniu z ubiegłym rokiem. Dlatego warto obserwować zachowania klientów w sklepie i zamawiać towar rozsądnie. Dobrym pomysłem będzie tak zaplanować dostawy, by najpierw na półki trafiły towary, które mogą być przechowywane dłużej, jak słodycze, mąka, bakalie, czy inne produkty potrzebne do świątecznych wypieków. Dzięki temu klienci będą mogli także rozłożyć zakupy w czasie, dostosowując je do swojego budżetu. Produkty świeże i o krótszym terminie przydatności do spożycia, jak mięso, wędliny, ryby, owoce cytrusowe powinny być dostępne tuż przed świętami, i na bieżąco, według potrzeb. O tym, jak zaopatrzyć sklep w odpowiedni świąteczny asortyment pisaliśmy już w tym artykule. A inspiracje na świąteczne kosze prezentowe z lokalnymi produktami znajdziesz tutaj.

Promocje, rabaty i programy lojalnościowe

Klienci stają się coraz bardziej oszczędni i uważają, że sklepy powinny o nich walczyć promocjami i sprawnie reagować na ich potrzeby. Dlatego wybierają te placówki, które nie tylko są wygodnie zlokalizowane i mają świeżą, dobrej jakości żywność, ale również oferują promocje, przeceny i rabaty, także w ramach programów lojalnościowych, z których korzysta już 64% [2] Polaków.

Szczególnie w okresie przedświątecznym klienci szukają promocji i mają one duży wpływ na ich decyzje zakupowe. Dlatego warto zaoferować możliwość zakupu świątecznego asortymentu w atrakcyjnej cenie. W tych dniach chętniej sięgamy też po towary limitowane i w okazjonalnych opakowaniach – eksponując je z rabatami, efektywniej zmotywujemy konsumenta do zakupu, a zapowiedź kolejnych promocji w następnych dniach, zachęci go do powrotu. Gotowe oferty promocyjne, profesjonalnie przygotowane pod względem doboru asortymentu i materiałów, które można wykorzystać w sklepie, są dostępne po zalogowaniu do strefy sklepu na stronie https://eurocash.pl/fp/sklep.

Jeśli Twój sklep należy do sieci franczyzowej lub partnerskiej, możesz w jej ramach zachęcić swoich klientów do zapisania się do programu lojalnościowego, którą udostępnia operator sieci. Programy te są dostępne w aplikacji na telefon, ale można korzystać także z plastikowej karty lojalnościowej z kodem kreskowym (seniorzy mogą preferować właśnie tę opcję), który skanowany przy kasie, uprawnia posiadacza do promocji i rabatów widocznych też w aplikacji. Program nie tylko daje benefity klientom, ale może być też cennym źródłem informacji dla właściciela sklepu (w zależności od zakresu danych, jakimi dany program dysponuje). Dzięki takiej wiedzy można na bieżąco sprawdzać, co się sprzedaje najlepiej i odpowiednio układać ofertę produktową, z uwzględnieniem świątecznych dni, sezonowości produktów, czy aktualnych trendów. W ramach Grupy Eurocash swój program lojalnościowy mają m.in. Delikatesy Centrum (Delikarta), Lewiatan (Mój Lewiatan), Frisco (Frisco Friends) oraz zrzeszone w Eurocash Sieci Partnerskie – ABC, Groszek i Euro Sklep (Moje Sklepy). Z kolei w sieci Duży Ben funkcjonuje bardzo popularna wśród klientów konceptu Ekipa Dużego Bena.

Czas po świętach i po Nowym Roku to drugi, świetny okres na ponowne uruchomienie promocji i przecen, szczególnie na te produkty, które ze względu na świąteczne opakowanie już straciły na aktualności, ale nadal są przydatne do spożycia. Zamiast zalegać na półkach na pewno znajdą chętnych nabywców, którzy zechcą jeszcze dłużej cieszyć się atmosferą minionych świąt, o aspekcie niemarnowania nie wspominając.

[1]Źródło: https://prnews.pl/mastercard-spendingpulse-prognozy-swiatecznych-wydatkow-konsumentow-473792

[2]Źródło: https://arc.com.pl/mobilni-wymagajacy-umiarkowanie-aktywni-polacy-w-programach-lojalnosciowych/

Podobne artykuły