07-06-2022

7/6/2022

Najważniejsze zasady ekspozycji warzyw i owoców w Twoim sklepie, czyli jak zachęcić klientów do zakupów

Stoisko ze świeżymi warzywami i owocami to ważna część sklepu spożywczego – szczególnie w okresie letnim. Konsumenci poszukują dobrej jakości asortymentu od lokalnych dostawców. Odpowiednia ekspozycja tych produktów to gwarancja wysokiej sprzedaży. Dowiedz się, jak przygotować swój sklep do rozpoczynającego się sezonu warzywno-owocowego.

Wysokiej jakości oferta warzyw i owoców w sklepie to podstawa. Produkty świeże mogą znacznie wpływać na wartość koszyka zakupowego i zapewniają przewagę sklepów stacjonarnych – wciąż wolimy zobaczyć, dotknąć i samodzielnie wybrać warzywa, owoce czy pieczywo. Warto zatem zadbać o to, aby ekspozycja produktów świeżych w Twoim sklepie zachęcała klientów do częstszych zakupów. Spójrz na stoisko w swoim sklepie – powinno wyglądać tak, byś sam chciał zrobić na nim zakupy.

Poznaj zasady właściwej ekspozycji warzyw i owoców:

Znajdź właściwe miejsce

Eksponuj warzywa i owoce w pobliżu wejścia do sklepu. Takie umiejscowienie produktów świeżych skupi wzrok klientów wchodzących do Twojej placówki i zachęci ich do zakupów. Ten rejon sklepu nie jest wybierany przypadkowo, stanowi technikę rozbudzającą apetyt konsumentów również na inne towary dostępne w sklepie.

Zadbaj o wizualną część stoiska

Umieść towary na stabilnym stoisku, pochylonym pod delikatnym kątem, który maksymalnie zwiększy widoczność dostępnego asortymentu. Stoisko powinno zachęcać bogactwem świeżych kolorów i dużym wyborem produktów, dlatego pomyśl o ciekawym ułożeniu warzyw i owoców. Właściwa segregacja towaru pozwoli klientowi szybko odnaleźć interesujące go towary. Znajdź swój własny sposób na przyciągnięcie wzroku konsumentów. Możesz posegregować produkty kolorami i zestawić ze sobą te kontrastujące, co pozytywnie wpłynie na odbiór całej strefy. Połącz czerwone pomidory i zielone ogórki lub ułóż obok siebie te produkty, które zazwyczaj kupuje się razem (np. pomidory i sałatę). Pamiętaj, że ta kategoria to wizytówka Twojego sklepu.

Świeża i obfita ekspozycja warzyw i owoców zachęci klientów do zakupów w Twoim sklepie. Wykorzystaj nowoczesne i funkcjonalne narzędzia, pozwalające zbudować estetyczne stoisko wypełnione świeżymi produktami. Przykładowo sieć ABC wdrożyła projekt Regał Zieleniak, czyli praktyczne i ergonomiczne rozwiązanie, dedykowane dla sklepów tej sieci. Daje ono wiele możliwości adaptacji - możesz dostosować go do Twoich indywidualnych potrzeb i ustawić w dowolnej konfiguracji: jako wolnostojący, ostatni w ciągu lub pomiędzy innymi regałami. Przedsiębiorca decydujący się na wprowadzenie Regału Zieleniak do swojego sklepu, otrzyma kompleksowy podręcznik z dokładną instrukcją prowadzenia stoiska, w którym przedstawione są proste sposoby na codzienną kontrolę produktów świeżych.

Rada: klienci coraz większą uwagę przywiązują do kwestii związanych z ekologią i wpływu swoich wyborów zakupowych na środowisku naturalne. Wymień plastikowe skrzynki na kosze wiklinowe lub drewniane. Pozwoli to zwiększyć estetyczność całej strefy produktów świeżych. Udostępnij klientom opcje pakowania produktów w papierowe torebki, a także wprowadź możliwość zakupu bawełnianych woreczków na owoce i warzywa. Najlepiej umieścić je bezpośrednio przy regałach z tą kategorią.

Co ciekawe: zielony kolor kojarzy się z naturalnością i świeżością. Umieść warzywa i owoce w skrzynce właśnie w tej barwie, a zwiększy to estetykę całej strefy i wpłynie pozytywnie na odbiór stoiska przez klientów.

Zadbaj o odpowiednie oświetlenie

Prawidłowo dobrane oświetlenie pozytywnie wpływa na wrażenia klientów. Pozwala zauważyć eksponowane produkty, podkreśla barwę, jakość i świeżość produktów. Zwróć uwagę, aby używać tylko światła w neutralnym kolorze. Filtry o barwie białej najlepiej oddają rzeczywiste kolory i tworzą w pomieszczeniu przyjazną atmosferę.

Zadbaj o właściwe przechowywanie

Świeżość warzyw i owoców jest najważniejszą kwestią podczas wyboru tej grupy produktów. Dobrym rozwiązaniem pozwalającym zachować wysoką jakość towaru na dłużej są otwarte lady chłodnicze lub wyspy, które umożliwiają przedłużenie świeżości produktów, dzięki utrzymywaniu temperatury niższej niż ta panująca w sklepie. Warto spróbować także zraszania stoiska kilka razy dziennie wodą – takiego rozwiązania potrzebuje przede wszystkim sałata, która bez odpowiedniego poziomu wilgoci szybko więdnie.

Równie ważne, co eksponowanie produktów w odpowiednich warunkach, jest dbałość o ich świeżość. W ciągu dnia podlewaj produkty regularnie wodą, aby zachować ich jędrność. Natomiast na noc, zabezpiecz je zgodnie z wymaganiami gatunkowymi. Najtrwalsze produkty m.in. ziemniaki, jabłka czy cytrusy możesz osłonić specjalną zasłoną, zaś delikatne warzywa tj. marchew, pieczarki, kalafior czy sałata przechowuj na zapleczu w warunkach chłodniczych.

Pamiętaj! Zarówno na półce, jak również w magazynie, nie umieszczaj obok siebie warzyw i owoców wrażliwych na etylen i tych, które go wydzielają. Przykładowo nie umieszczaj bananów, arbuzów, ogórka czy bakłażana blisko jabłek, gruszek, moreli czy nektaryn – etylen powoduje przyspieszenie dojrzewania owoców i warzyw, przez co dużo szybciej nadają się one tylko do wyrzucenia.

Kontroluj jakość

Od momentu, kiedy odbierzesz od dostawcy skrzynki z warzywami i owocami, musisz stale kontrolować ich stan. Od razu zrób wstępną selekcję i oddziel nadgniłe czy zepsute sztuki od pozostałych i poddaj je utylizacji. Potem, kiedy już ułożysz przebrane produkty na stanowisku, na bieżąco sprawdzaj wszelkie uszkodzenia. Pamiętaj, że klient nie kupi nadpsutych czy nieświeżych produktów. W zapewnieniu wysokiej jakości warzyw i owoców pomaga stosowanie zasady FIFO (ang. First In First Out), czyli stałego przepływu towarów. Te produkty, które pierwsze weszły do magazynu, powinny go jako pierwsze opuścić.

Dobrze jest oczyścić warzywa i owoce, zanim ułożysz je na wystawie – otrzep je z piachu i ziemi, pozbądź się zbędnych łupin, aby jak najbardziej ułatwić klientowi zakupy. Co jest jednak niezwykle ważne: nigdy nie myj warzyw, ponieważ to skraca ich świeżość! Zwróć szczególną uwagę na warzywa korzeniowe (np. marchewkę, pietruszkę czy buraki), ponieważ to z nich najczęściej osypuje się ziemia.

Każdego ranka sprawdź świeżość owoców i warzyw: przebierz nieświeży towar, obierz zwiędłe liście, wymień wodę w zieleninie. Na koniec dnia z kolei przykryj towar tekturą, by zapobiegać jego więdnięciu.

Uzupełniaj towar na bieżąco

Puste przestrzenie w skrzyniach, zmniejszają estetykę całej strefy warzyw i owoców. Sprawdzaj ilość towaru dostępnego w sklepie i uzupełniaj braki na bieżąco, aby zapewnić swoim klientom duży wybór produktów. Regularnie usuwaj towar uszkodzony lub zepsuty, aby zapobiec nadmiernemu psuciu całego asortymentu. Jeśli dostrzegasz braki towaru, przełóż produkty w mniejsze pojemniki, zachowując wrażenie obfitości.

Nadaj drugie życie produktom

Nie jest tajemnicą, że będąc na zakupach często kupujemy wzrokiem. Wybieramy produkty ładne wizualnie czyli takie, które są jędrne oraz świeże. Sprzyja to marnowaniu żywności i wyrzucaniu produktów zdatnych do spożycia. Wykorzystaj trend zero-waste! Utwórz oddzielną strefę dla produktów uszkodzonych, ale wciąż o dobrej jakości. Rozważ także przecenę ostatnich sztuk czy końcówek danych artykułów, by zminimalizować ryzyko, że niesprzedane ostatecznie się zmarnują, bo klienci sięgną kolejnego dnia po te świeższe.

Co możesz zrobić?

  • zaproponuj atrakcyjne przeceny produktów – w okresie letnim dużo osób korzysta z sezonu na warzywa i owoce, przygotowując liczne przetwory. Klienci poszukują dobrych okazji i przywiązują mniejszą uwagę do wizualnej kwestii produktów. Gotowi są na ich zakup w atrakcyjnych cenach. Twoja promocja zachęci klientów do kupna wybranych towarów, a Ty zapobiegniesz marnowaniu żywności.
  • podziel się pomysłem na wykorzystanie produktów – brązowy banan stanowi idealną bazę do koktajlu lub chlebka bananowego, zaś uszkodzone jabłko sprawdzi się idealnie w letniej szarlotce. Podziel się pomysłami ze swoimi klientami, udostępnij kilka przepisów na wykorzystanie dostępnych w strefie produktów, a tym samym zwiększysz szansę ich zakupu.

Sprawdź inne sposoby zapobiegania marnowaniu żywności w sklepie. Zobacz nasz e-podręcznik: Jak nie marnować żywności w sklepie? Roczny rozkład jazdy odpowiedzialnego przedsiębiorcy.

Warzywa i owoce to kategoria niezwykle istotna w Twoim sklepie. Stanowi jego wizytówkę i może wpływać na decyzje zakupowe klientów. Warto zadbać o estetyczną ekspozycję produktów świeżych, by zawsze wyglądały świeżo i apetycznie. Sposobów ustawienia produktów świeżych jest bardzo dużo, jednak wymienione wyżej zasady to podstawa, którą stosować powinno się w każdym sklepie. Wygodnym rozwiązaniem jest podręcznik przygotowany przez sieć ABC dla franczyzobiorców w ramach Regału Zieleniak, zawierający liczne porady w zakresie zarządzania stoiskiem warzywa i owoce. Na podstawie zawartych w nim zdjęć łatwo też ocenić, kiedy powinno się przebrać artykuły na stoisku. Te rozwiązania mają na celu nie tylko zachęcenie klienta do zakupów w Twoim sklepie, ale także wydłużenie świeżości produktów, aby ograniczyć ich marnowanie. Podążaj trendem zero-waste, wykaż się kreatywnością, a na pewno przyciągniesz uwagę klientów i zwiększysz wartość ich paragonów.

       

Podobne artykuły