14-12-2020

14/12/2020

Produkty i promocje świąteczne - jak je komunikować i prowadzić?

Nieuchronnie zbliżają się święta Bożego Narodzenia. A wraz z nimi gorączka świątecznych zakupów. Jak w tym wyjątkowym roku zadbać o klientów i jak efektywnie wprowadzać promocje świąteczne? Oto sprawdzone sposoby na udane kampanie świąteczne.

Świąteczna atmosfera, to podstawa

Niezależnie od tego, jakiego rodzaju kampanie świąteczne zostaną zastosowane sklep musi przyciągać wyjątkowym wystrojem świątecznym. Odpowiednio dobrane akcenty świąteczne mają sprawić, że klientowi będzie się chciało wejść do sklepu, by w tej miłej atmosferze zrobić zakupy. Warto zadbać nie tylko o tradycyjne dekoracje świąteczne. Pamiętajmy, że nastrój buduje również odpowiednia świąteczna muzyka grająca w tle i zapach np. cynamonu, pomarańczy, goździków i pierników. Tak zbudowany niepowtarzalny świąteczny charakter nie tylko umili czas, ale spowoduje również, że klient będzie bardziej otwarty na realizację większych zakupów i powrót do sklepu.

Czytaj też: Gazetki promocyjne i inne metody dotarcia do klienta - jak skutecznie komunikować ofertę sklepu?

Oferty ograniczone czasowo

Należy pamiętać, że w okresie przedświątecznym wiele marketów i dyskontów będzie nasilać swoje działania marketingowe. W związku z tym warto urozmaicać prowadzone kampanie – stosować zmienność i pewną dynamikę. Jedna stała akcja typu „Do każdych zakupów powyżej 50 zł paczka pierników gratis” może okazać się mało atrakcyjna i po prostu nudna dla klientów. O wiele bardziej przyciągające uwagę konsumentów są akcje ograniczone czasowo i zakładające pewną dynamikę, np. „Wczoraj sprzedawaliśmy barszcz za 50% ceny, udało Ci się skorzystać z oferty? Dzisiaj kupując 1 kg mandarynek, kolejne pół kilograma dostaniesz od nas w prezencie. A jutro…? Przyjdź i przekonaj się sam!”. Można też wprowadzić tygodniowe oferty promocyjne, gdzie każdego dnia będzie przeceniony inny świąteczny produkt.

Ograniczenie czasowe oferty skłoni do zakupu produktu „już dzisiaj”, a zapowiedź kolejnej promocji zachęci do powrotu w następnych dniach. Warto pamiętać, że klienci, wybierając się do sklepu po produkty promocyjne, zazwyczaj do koszyka wkładają również te, które nie są objęte specjalną ofertą.

Rabat na kolejne zakupy

Jeśli klient dokona zakupów np. powyżej 100 zł, wręcz mu kartę rabatową na kolejne wizyty w Twoim sklepie. Taki prezent z pewnością będzie miłym, świątecznym zaskoczeniem, skusi go również do następnych i późniejszych zakupów. Karta rabatowa dodatkowo może przeobrazić klienta typowo okazjonalnego w klienta stałego i lojalnego.

Jeśli nie rabat, to co?

Promocja to przede wszystkim obniżki cen, na szczęście promocje nie ograniczają się tylko do rabatów. Szczególnie święta dają dużo możliwość do prowadzenia kreatywnych kampanii. Boże Narodzenie to także czas specjalnych, typowo świątecznych produktów. Należy zadbać, aby na sklepowych półkach zagościł nie tylko ten tradycyjny świąteczny asortyment, jak barszcz, pierogi z kapustą i grzybami i pierniki, ale również nieco bardziej wyszukane produkty, jak np. piernikowa czekolada czy kawa z nutą pomarańczy. Zadbaj, by Twoja oferta świąteczna była wyjątkowa i wyróżniała się na tle innych sklepów.

Dodatkowo w sklepie możesz wyodrębnić specjalne miejsce na kiermasz ze świątecznymi produktami, z pewnością przyciągnie on wzrok klientów i powiększy ich koszyki zakupowe.

Dodawaj małe prezenty, gratisy do wybranych produktów. Przy zakupach powyżej pewnej, ustalonej kwoty, pakuj wszystkie produkty w bawełniane świąteczne torby, które klient będzie mógł później wielokrotnie wykorzystać.

Przygotuj prezenty dla swoich Klientów

Święta to idealny czas, by pokazać, jak bardzo cenisz swoich wiernych klientów. Idealnym sposobem na to jest przygotowanie prezentów świątecznych. Nie trzeba organizować wielkich i kosztownych podarunków, wystarczy drobiazg. Ważne jest, by był odpowiednio dobrany.

Na przykład dla klientów, którzy regularnie kupują kawę, podaruj paczkę ich ulubionej kawy w towarzystwie czekoladek, dla tych, co zawsze wychodzą z jabłkami lub białym serem przygotuj małą paczkę ich ulubionego asortymentu. Takie podarunki świąteczne to nie tylko miły gest w stronę klientów, to również znak, że się o nich pamięta i co najważniejsze zna ich potrzeby i preferencje. Dzięki temu klienci zostaną z nami na dłużej.

Każdy może zostać Świętym Mikołajem

Święta nie dla wszystkich oznaczają czas radości, prezentów i pyszności na świątecznym stole. Niestety wśród nas jest wiele ubogich, starszych i często samotnych osób. Mijający niezwykle trudny rok odcisnął finansowe piętno na kieszeniach wielu osób, dlatego warto zaangażować swoich klientów w pomoc innym. W sklepie zawsze można wystawić dodatkowy kosz na produkty dla potrzebujących i zamieścić plakat informacyjny, o tym że z zebranych produktów zostaną zorganizowane paczki świąteczne. Warto też dodatkowo zaangażować klientów - na plakacie dopisać wiadomość o poszukiwaniu pomocników Świętego Mikołaja, którzy pomogą rozwieść prezenty. W ten sposób sklep – przedsiębiorca - nie tylko sam zaangażuje się społecznie, ale umożliwi również swoim klientom działanie w tym zakresie.

Pamiętajmy, że okres świąteczny to doskonały czas na budowanie i wzmocnienie wizerunku oraz zacieśnienie relacji z klientami, a przede wszystkim na zwiększenie sprzedaży, dlatego nie zapominajmy o świątecznych kampaniach promocyjnych.

Warto sprawdzić: 8 zasad, które zapewnią w Twoim sklepie sprawną i miłą obsługę klienta

       

Podobne artykuły