27-06-2022

27/6/2022

Jak kupują Polacy? Czyli cztery czynniki, które wpływają na wybór żywności podczas zakupów

Czym kierują się klienci w Twoim sklepie podczas wyboru produktów żywnościowych? Od razu odpowiadamy, że wcale nie jest to wyłącznie cena! Poznaj cztery aspekty, na które zwracają uwagę Polacy podczas zakupów, i dowiedz się, jak odpowiedzieć na ich potrzeby w swoim sklepie.

Przyjazność środowisku

Już niemal co trzeci polski konsument identyfikuje się jako osoba świadoma, stawiająca dobro planety na pierwszym miejscu (EY Future Consumer Index, 2021 r.). Coraz częściej wybieramy produkty przyjazne środowisku i lokalne, staramy się nie marnować żywności, wody i energii. Chociaż produkty ekologiczne są dziś droższe od swoich odpowiedników wytwarzanych w mniej zrównoważony sposób, różnica ta z czasem będzie maleć. Wyższe ceny wynikają m.in. z większej marży, na jaką pozwolić mogą sobie producenci ze względu na niewielką konkurencję. Wraz z pojawieniem się nowych firm na rynku, marża powinna spadać. Prognozy są optymistyczne: rosnąca skala produkcji, popyt oraz postęp techniczny będą prowadziły do spadku cen towarów ekologicznych.

Tego dowiesz się z poradnika Grupy Eurocash „W Twoim odpowiedzialnym sklepie”!

Z najnowszego raportu Kantar wynika, że Polacy coraz częściej przywiązują uwagę do kwestii związanych ze zrównoważonym rozwojem. Rosnąca świadomość konsumentów, wpływa na ich decyzje zakupowe i – już w blisko połowie przypadków – skutkuje rezygnacją z nabywania produktów, które wykazują negatywny wpływ na środowisko lub społeczeństwo. Podobny odsetek Polaków (47 proc.) obserwuje w swoim najbliższym otoczeniu zmiany postaw na bardziej proekologiczne. Blisko 70 proc. konsumentów uważa, że odpowiedzialność za kwestie środowiskowe i społeczne spoczywa przede wszystkim na firmach i producentach. Klienci oczekują od firm podjęcia działań na rzecz zrównoważonego rozwoju, aby maksymalizować ich pozytywny wpływ na otoczenie, nie tylko w wymiarze gospodarczym, lecz także środowiskowym i społecznym[1].

Prowadzenie sklepu w odpowiedzialny sposób:

  • Wprowadź do oferty produkty pochodzące ze zrównoważonych źródeł – ekologiczne, certyfikowane, lokalne. Zadbaj o dostępność asortymentu oznaczonego znakami: Fairtrade, MSC czy Rainforest Alliance, które stanowią gwarancje zakupu żywności produkowanej z poszanowaniem środowiska naturalnego. Zaoferuj swoim klientom produkty pochodzące od lokalnych rzemieślników. Pozwoli to urozmaicić ofertę Twojego sklepu, a także przyczyni się do zmniejszenia śladu węglowego i do rozwoju lokalnych przedsiębiorców.
  • Wdrażaj zielone technologie w swoim biznesie – rozwijaj zrównoważoną infrastrukturę sklepu, aby dążyć do minimalizacji zużycia energii i ograniczenia emitowania szkodliwych dla środowiska związków.
  • Spraw, by Twój sklep był bardziej ekologiczny! Zapobiegaj marnowaniu żywności w Twoim sklepie. Utwórz oddzielną strefę dla produktów ze zbliżającą się datą przydatności do spożycia, rozważ przecenę ostatnich sztuk czy końcówek danych artykułów. Wykorzystaj trend zero-waste i minimalizuj ryzyko zepsucia towaru.

Sprawdź inne sposoby zapobiegania marnowaniu żywności w sklepie. Zobacz nasz e-podręcznik: Jak nie marnować żywności w sklepie? Roczny rozkład jazdy odpowiedzialnego przedsiębiorcy.

Jak prowadzić odpowiedzialny biznes i jakie inicjatywy podjąć w swoim sklepie? Więcej porad znajdziesz w publikacji Grupy Eurocash „W Twoim odpowiedzialnym sklepie”.

Superżywność i korzyści zdrowotne

W związku z epidemią Polacy zaczęli coraz większą wagę przykładać nie tylko do kwestii ekologicznych, ale także do składu produktów żywnościowych. Na znaczeniu zyskują zdrowotne aspekty żywności, wzrasta też świadomość konsumentów dotycząca odżywiania. Aż 6 na 10 osób deklaruje, że sprawdza składy i etykiety oraz szuka produktów jak najlepszej jakości[2]. Żywność ma już nie tylko zaspokajać głód – równie istotny jest jej wpływ na prawidłowe funkcjonowanie organizmu i korzyści prozdrowotne. Rośnie popularność żywności funkcjonalnej, czyli takiej, która przynosi korzyści dla zdrowia (np. kiszonki, kombucha czy woda kokosowa).

Wskazówka: Warto wziąć pod uwagę ten trend i wyposażyć swój sklep w produkty z kategorii superfoods (z ang. superżywność), czyli takie, które charakteryzują się bogactwem składników odżywczych i wykazują szeroki, korzystny wpływ na zdrowie człowieka. Do superżywności należą różnego rodzaju egzotyczne owoce w formie liofilizowanej czy suszonej (np. jagody acai, jagody goji), orzechy i nasiona (np. siemię lniane), ale także wiele produktów, których używamy na co dzień, a często nie zdajemy sobie sprawy z ich prozdrowotnych właściwości: oliwa z oliwek, kakao, zielona herbata czy czosnek. Oczywiście, podstawą zdrowego odżywiania są świeże warzywa i owoce. Dlatego tak istotne jest, aby klienci Twojego sklepu zawsze mieli dostęp do jak najlepszej jakości tych produktów, szczególnie poza sezonem, kiedy wybór warzyw i owoców jest ograniczony.

Rada: zachęć klientów do zakupów owoców i warzyw w Twoim sklepie. Zbuduj estetyczne stoisko wypełnione świeżymi produktami. Pamiętaj, że ta kategoria to wizytówka Twojego sklepu. Poznaj najważniejsze zasady estetycznej ekspozycji warzyw i owoców: 3 zasady ekspozycji warzyw i owoców w Twoim sklepie

W produktach liczy się skład – im prostszy, tym lepszy. W portfolio Eurocash znajdziesz także produkty marki własnej o dobrym, prostym składzie. Przykładem mogą być Kanka i TULA.

  • Kanka powstała we współpracy z właścicielami sklepów oraz mleczarni i oferuje wysoką jakość produktów nabiałowych produkowanych w Polsce w przystępnej cenie. Charakteryzuje się prostym składem, bez udziału substancji konserwujących czy mleka w proszku.
  • TULA oferuje z kolei szeroki wybór karm dla psów i kotów. Cechuje ją prosty skład i wysoka jakość przy cenie niższej niż wiodące marki na rynku.

Obie marki dostępne są w hurtowniach Eurocash Cash&Carry oraz na platformie eurocash.pl

Produkty dla osób o specjalnych potrzebach żywieniowych

Z roku na rok świadomość żywieniowa Polaków wzrasta, a wraz z nią zwiększa się liczba osób modyfikujących swój sposób odżywiania. Powody są różne. Coraz więcej osób chce poprawić jakość diety, aby poprawić swoje zdrowie, samopoczucie lub zredukować masę ciała. Inni ograniczają niektóre rodzaje produktów ze względów etycznych. Wykluczanie pewnych grup produktowych jest natomiast konieczne w przypadku różnych jednostek chorobowych. Branża spożywcza stara się podążać za zmieniającymi się potrzebami konsumentów, co odzwierciedla dynamiczny rozwój rynku spożywczego.

Zadbaj o konsumentów ze szczególnymi wymaganiami żywieniowymi. Wprowadź produkty dopasowane do sposobu odżywiania swoich klientów:

  • dieta bezlaktozowa – jak sama nazwa wskazuje, osoby będące na takiej diecie unikają produktów bogatych w laktozę czyli przede wszystkim mleka i przetworów mlecznych. Zadbaj o dostępność zamienników tych produktów na półkach. Zaopatrz swój sklep w produkty bezlaktozowe, a także w ich roślinne alternatywy tj. napój migdałowy, kokosowy, owsiany, jogurty sojowe itp.
  • dieta bezglutenowa – zadbaj o dostępność asortymentu bezglutenowego oznaczonego symbolem Przekreślonego Kłosa. Stanowi on międzynarodowy znak bezpiecznej żywności bezglutenowej.
  • dieta cukrzycowa – polega na wykorzystywaniu w jadłospisie produktów o jak najniższym stopniu przetworzenia i niskim indeksie glikemicznym. Zadbaj o dostępność produktów świeżych (surowe owoce i warzywa), pełnoziarnistych (chleb razowy, makaron z pełnego ziarna), nabiału i jego przetworów, a także podręcznych opakowań orzechów. Zadbaj również o produkty dedykowane diabetykom – warto wyróżnić wizualnie półkę z tymi produktami w sklepie.
  • dieta wegetariańska/wegańska – polega na wykluczeniu produktów pochodzenia zwierzęcego z diety. Zapewnij dostępność asortymentu o wysokiej zawartości białka tj. mleko i przetwory mleczne, napoje roślinne czy produkty strączkowe. Ponadto, zadbaj o estetyczne stanowisko świeżych warzyw i owoców oraz pieczywa, aby zachęcić swojego klienta do większych zakupów.

Mała pomoc w domowym obiedzie

W czasie epidemii zaczęliśmy więcej gotować w domu i nie zanosi się na to, żebyśmy mieli z tego wkrótce zrezygnować. Rosnące ceny w restauracjach i przyjemność ze wspólnego, rodzinnego gotowania pomogą utrzymać trend przygotowywania posiłków w domu. W związku z tym poszukujemy w sklepach różnego rodzaju przypraw, suszonych ziół i dodatków, które pozwolą na przygotowanie potraw z całego świata. Co istotne, na znaczeniu zyskały także wyroby garmażeryjne (np. gołąbki, kluski, pierogi) i kiszonki, które można wykorzystać w domowym obiedzie.

Wskazówka: Lokalne sklepy mają przewagę dostępu do wyrobów od lokalnych producentów i dobrej jakości gotowych półproduktów. Warto ją wykorzystać i wyposażyć swój sklep w sekcję z produktami garmażeryjnymi. Może w okolicy Twojego sklepu ktoś robi pyszne, domowe kiszonki albo pierogi? Twoi klienci na pewno chętnie skorzystają z takiej oferty gotowych produktów – dobrej jakości i produkowanych lokalnie. Pozwoli im to na oszczędność czasu podczas przygotowywania domowych posiłków, a jednocześnie nie będzie wiązało się z koniecznością korzystania z pakowanych, przetworzonych produktów.

Oferta dostosowana do potrzeb klientów jest kluczowym czynnikiem warunkującym sukces prowadzonej działalności. Poznaj swoich klientów, słuchaj ich potrzeb, dowiedz się jaki styl życia prowadzą i czego szukają podczas zakupów w Twoim sklepie. Rosnąca świadomość społeczeństwa wymaga od przedsiębiorców wprowadzania zmian w sposobie prowadzenia biznesu i podejmowania działań na rzecz zrównoważonego rozwoju. Zainwestuj w zielone technologie, oszczędzaj energię i zmniejszaj rachunki. Odpowiedz na potrzeby swoich klientów i wprowadź do oferty asortyment, którego poszukują. Konsument doceni możliwość zakupu produktów lokalnych, certyfikowanych czy o wysokiej wartości odżywczej tj. superfoods. Natomiast, dostępność produktów dedykowanych osobom będących na specjalistycznych dietach pozwoli Ci przyciągnąć klientów o innych wymaganiach żywieniowych, zwiększając tym samym sprzedaż w Twojej placówce.

[1] W Twoim odpowiedzialnym sklepie, Grupa Eurocash, 2022.

[2] https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykul/trzy-kluczowe-trendy-na-polskim-rynku-e-grocery-w-2022-r-jak-budowac-asortyment-analiza/1

       

Podobne artykuły