09-12-2018

9/12/2018

Pomysł na biznes czy powtórka z biznesu? Pierwsze kroki z własną firmą

Podejmując decyzję o prowadzeniu własnej firmy zazwyczaj mamy pomysł na to, czym będziemy się zajmować. Nasz pomysł na firmę wynika z pasji lub wiedzy, którą możemy wykorzystać w celach biznesowych. Zdarza się jednak i tak, że myślimy o rozpoczęciu pracy na swoim, nie mając idei w co warto zainwestować. Wówczas znalezienie pomysłu na biznes staje się jedną z najtrudniejszych kwestii.

Hitem lodziarnie i pączkarnie

Jak pokazują programy znanej właścicielki sieci restauracji Magdy Gessler, spora część z nas wierzy, że gastronomia to pewny biznes. Niestety ten telewizyjny show obnaża podstawową, a bagatelizowaną przez wielu prawdę: by prowadzić restaurację, czy małą gastronomię, trzeba mieć dobry pomysł, przeanalizować rynek, potrafić odróżnić się od innych i poświęcić prywatny czas na rozwój firmy.

Tym bardziej dziwi powszechny model kopiowania pomysłów na biznes właśnie w małej gastronomii. Jak Polska długa i szeroka powstają budki z kebabem, z hamburgerami, czy pizzerie, na widok których Turcy i Włosi mogliby rwać włosy z głowy. W minionych dwóch latach zakochaliśmy się też w naturalnych lodach i domowych pączkach.

Polecamy też: Wielka sprzedaż w małym formacie

Jak grzyby po deszczu rosną manufaktury lodowe i sieci pączkarni „prosto od babci”. Czy taki model to jeszcze pomysł na biznes, czy już  raczej powtórka z biznesu? Co zatem zrobić, by otworzyć firmę, która spełni nasze marzenie o własnej działalności?

Siła znanych marek

- Poszukując pomysłu na własną firmę nie zawsze musimy myśleć o niszach rynkowych czy innowacjach. Dobrym rozwiązaniem może okazać się współpraca z doświadczonym partnerem biznesowym. Takim partnerem jest Grupa Eurocash, która wspiera przedsiębiorców wiedzą i doświadczeniem związanym z prowadzeniem sklepów, zapewnia im szkolenia, a także, co jest nie mniej istotne w dzisiejszych czasach, oferuje biznes pod rozpoznawalną marką - mówi Ewa Borowska, CEO Eurocash Franczyza.

Według Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych, w Polsce działa już ponad 500 modeli sieci franczyzowych oferujących różne rozwiązania biznesowe i branże. Wybór jest szeroki: od usług finansowych przez handel detaliczny i  usługi pralnicze, aż po gastronomię. Zróżnicowane są też poziomy wymaganego wkładu finansowego w dany projekt. Kwoty na start wahają się od kilkunastu tysięcy, do nawet miliona złotych jak w przypadku dużych restauracji sieciowych.

Zalety i wady sieciowego powiązania

Brak swobody w prowadzeniu biznesu pod szyldem znanej marki, to jedna z wad wymienianych przez przyszłych przedsiębiorców. Czy tak jest rzeczywiście? To co dla jednych jest wadą, dla drugich może być zaletą. Wszystko zależy od naszego obycia biznesowego, odwagi w prowadzeniu biznesu czy charyzmy.

Obiektywnie patrząc otwieramy własną firmę, która może liczyć na siłę marki wsparcie mentora, który analizuje rynek i potrzeby konsumentów. Ponadto pomaga w bieżącym funkcjonowaniu firmy, dbając o źródło zaopatrzenia, czy odpowiadając za strategię marketingową. To duże udogodnienie zwłaszcza dla początkujących przedsiębiorców.

Dowodzą tego liczby, które pokazują, że firmy prowadzone w sieciach franczyzowych rzadziej są zamykane z powodu kłopotów finansowych i rzadziej bankrutują niż samodzielne podmioty. Dla bardziej wprawnych graczy ograniczenie związane z doborem partnerów handlowych czy strategią marketingową mogą okazać się jednak przeszkodą w codziennym funkcjonowaniu firmy, za którą czują się odpowiedzialni.

Dzielenie się wiedzą i kontaktami ma jednak swoją cenę. Otwierając firmę w ramach znanej sieci trzeba liczyć się z tym, że franczyzobiorca dzieli się wypracowanym zyskiem z franczyzodawcą.

- Umowa franczyzowa zawsze zawiera zapis o opłatach na rzecz franczyzodawcy, ale pamiętajmy o tym, że otwierając sklep Delikatesy Centrum, salon kosmetyczny lub restaurację znanej marki, mamy większą pewność, że klienci dotrą właśnie do nas i wybiorą nasze usługi świadczone pod tym konkretnym szyldem. Szansa na zwiększone zyski jest wtedy znacząco wyższa - dodaje Ewa Borowska z Eurocash Franczyza.

Niewątpliwe po stronie zalet tego rozwiązania można wymienić potencjał i wiedzę biznesową franczyzodawcy. Decydując się na otwarcie firmy we współpracy ze sprawdzonym partnerem, możemy liczyć na gotowy pakiet rozwiązań i przemyślaną strategię działań.

Co warto zrobić zanim podejmie się decyzje o własnym biznesie

Najważniejsze pytanie, na które musi odpowiedzieć sobie początkujący przedsiębiorca, to pytanie o to, czym chce się w życiu zajmować? Co robi w życiu najlepiej? To nie zawsze muszą być innowacyjne pomysły. Czasami warto inwestować w swoje talenty lub zainteresowania.

Kolejna istotna sprawa związana z wyborem profilu działalności dotyczy tego, co taki nowy biznes będzie oferował innym, jakie rozwiąże problemy lub jakie potrzeby zaspokoi. To kluczowy moment, który pozwoli określić grupy odbiorców usługi lub produktu, i być może najważniejsza kwestia decydująca o powodzeniu lub porażce biznesu.

Przeczytaj: Dobre, lepsze, lokalne! O znaczeniu i rosnącej popularności polskich produktów regionalnych

Nie mniej istotna jest umiejętność zarządzania finansami, ocena dochodów i kosztów prowadzenia działalności i odpowiednie wyliczanie marży, tak aby nasza firma zaczęła zarabiać. Tu również nieocenioną pomocą służyć może franczyzodawca mający odpowiednią wiedzę w tych kwestiach i potrafiący przeprowadzić przedsiębiorcę - franczyzobiorcę przez rafy obliczeń, wyliczeń i przepisów księgowych.

Bycie właścicielem własnego biznesu to trudny, ale satysfakcjonujący sposób na życie. Jeśli więc chcemy spróbować, ale boimy się wskoczyć na głęboką wodę, spróbujmy skorzystać z oferty jednej z dostępnych na rynku sieci franczyzowych.

- Doświadczony partner taki jak Eurocash poprowadzi przedsiębiorcę przez meandry biznesu i pozwoli uniknąć wielu błędów, szczególnie początkującym przedsiębiorcom. Liczby mówią same za siebie. Sieci franczyzowe i partnerskie Grupy to niemal 15 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama - mówi Ewa Borowska z Grupu Eurocash. - Prowadzenie firmy wspieranej silną marką pozwala skutecznie konkurować z dużymi sieciami handlowymi - dodaje.                                                

Na koniec refleksja: nie jest ważne jaki model prowadzenia działalności wybierzesz, zawsze jednak warto testować swoje rozwiązania, dopasowując je do zmieniającego się rynku i weryfikować swój pomysł na biznes.

Zobacz też: Niski ZUS - wielkie nadzieje dla nowych firm i mikroprzedsiębiorców

       

Podobne artykuły