31-07-2019

31/7/2019

Jak otworzyć biznes z małym kapitałem?

O własnym biznesie, przynajmniej czasami, myśli chyba każdy. Powody mogą być różne – od zmęczenia pracą, brak poczucia wpływu na własny rozwój czy brak szans na upragniony awans Czasem zainspirować nas może atrakcyjny,  pusty lokal niedaleko domu, który pobudza wyobraźnię i staje się źródłem ciekawych pomysłów. Pozostaje jednak pytanie – jak nie dać się pokonać na rynku większej i silniejszej konkurencji? Jeśli kapitał na biznes jest niewielki, a chęć sprawdzenia się na rynku coraz większa, wybór wydaje się prosty i najmniej ryzykowny. To franczyza. Dzięki niej wszelkie działania nabiorą sensu, a nad całością otworzy się parasol ochronny sieci, do której przystąpimy.

1. Samodzielny, ale nie samotny

Samotna walka na rynku często wydaje się skokiem na zbyt głęboką wodę. Brak doświadczenia, albo zdobywanie go zbyt wysokim kosztem, może sprawić, że dobrze zapowiadający się z początku biznes trzeba niestety zamknąć.

Pomysł na biznes z małym kapitałem? Wykorzystaj znany brand

Często okazuje się, że nawet najlepszy pomysł to za mało, by odnieść sukces. Trzeba jeszcze przyciągnąć klientów i sprawić, że będą do nas wracać. Zazwyczaj jednak wymaga to czasu. Chodzi nie tylko o to, żeby dopasować swoją działalność do potrzeb konsumentów i rozszerzać asortyment zgodnie z ich oczekiwaniami. Sporo energii, inwencji i środków trzeba poświęcić na promocję.

Klienci zupełnie inaczej traktują markę, którą znają i do której się przyzwyczaili niż nieznaną firmę. Nowa marka musi dopiero zbudować swój wizerunek i to od podstaw, a to dopiero połowa sukcesu.

Warto przeczytać: Pomysł na biznes czy powtórka z biznesu? Pierwsze kroki z własną firmą

Znaleźć sprawdzonych dostawców – jedno z większych wyzwań w budowaniu biznesu z małym kapitałem

Nawet jeśli nasz biznes jest projektem niskonakładowym, jak np. domowe rękodzieło, trzeba znaleźć nie tylko jak najtańsze, ale i jakościowo najlepsze źródło zakupu produktów. Podobnie w przypadku, gdy zakładamy sklepik osiedlowy. Kluczowa w tym biznesie jest relacja między dostawcą a przedsiębiorcą, gdyż towar złej jakości może nam zepsuć opinię. Poza tym rabaty czy opóźnione płatności za towar, który dopiero mamy sprzedać, to także kwestia długofalowego budowania wzajemnych relacji. Jeśli dysponujemy niewielkim kapitałem, trudności mogą się pojawić już na samym początku naszej działalności.

Debiutant na rynku musi dopiero znaleźć swoje ścieżki do miejsc, gdzie będzie się zaopatrywać. W większości przypadków to praca metodą prób i błędów, aż do momentu, kiedy uda się wypracować właściwy model. Do tego dołączą jeszcze skomplikowane kwestie formalne: zasady rozliczania się, płacenia pensji pracownikom, podatki.

Kluczem do własnego biznesu może okazać się partner, który wprowadzi nas w arkana handlu dzieląc się wiedzą, doświadczeniem i co ważne sprawdzonymi relacjami.

W samej Grupie Eurocash działa blisko 15 tysięcy niezależnych sklepów operujących pod kilkoma znanymi i lubianymi szyldami, które różnią się nie tylko rodzajem oferowanych produktów ale także warunkami współpracy. Każdy znajdzie tu coś dla siebie. Jeśli twoim wyzwaniem jest sklep specjalistyczny, sprawdź ofertę sieci Gama, gdzie klienci nie tylko zrobią zakupy, ale również dowiedzą się czegoś więcej o wybranych produktach. Koncept charakteryzuje się też wysoką personalizacją wystroju wnętrz i bliską współpracą z producentami, która gwarantuje fachową wiedzę w zakresie oferowanego asortymentu.

Dla wielu początkujących przedsiębiorców niejednokrotnie wyzwaniem jest proces zarządzania sklepem. Małych biznesów nie stać też na zakup specjalistycznych systemów sprzedażowych i analitycznych. Także tutaj rozwiązaniem może okazać się franczyzodawca, który nie tylko w ramach współpracy oferuje programy informatyczne optymalizujące proces zarządzania, ale także dodatkowo gwarantuje szkolenia w tym zakresie. Dobrym przykładem takiego partnerstwa jest sieć Lewiatan, która swoim franczyzobiorcom zapewnia dostęp do szkoleń multimedialnych dostępnych za pośrednictwem Internetu 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu.

Dlaczego franczyza to dobra opcja dla chcących założyć własny biznes?

Samotność rynkowa jest trudna i ryzykowna. Dlatego też, jeśli na rynku nie czujemy się pewnie,  warto pomyśleć o franczyzie. Koszt przystąpienia do sieci jest znacznie mniejszy niż budowa własnej firmy od podstaw. Do tego dochodzą wprawdzie stałe opłaty miesięczne czy uzależnione od zysku. Czasem też franczyzobiorcy płacą za wsparcie marketingowe sieci. W gruncie rzeczy jednak to przedsięwzięcie opłaca się bardziej niż ryzykowanie własnym kapitałem na nie do końca zbadanym obszarze.

Franczyza oznacza własny biznes pod znaną marką, a także wsparcie we wszystkich dziedzinach, co jest ogromnym ułatwieniem już w samym momencie startu.

Przede wszystkim jednak wejście do sieci uwalnia od rynkowej samotności, choć nie odbiera samodzielności. W wielu przypadkach właśnie ta samodzielność jest wartością dla franczyzodawcy, ponieważ firma, osadzona w określonej lokalnej społeczności i doskonale zorientowana w jej potrzebach, umożliwi mu dotarcie do nowych klientów.

Z kolei franczyzobiorca może sobie wybrać taką dziedzinę działania, która pokrywa się z jego zainteresowaniami. Jeśli na przykład jest on pasjonatem win albo piw kraftowych, świetnie odnajdzie się w sklepie alkoholowym sieci Duży Ben  która w ramach umowy oferuje m.in. doradztwo przy zakupie asortymentu. Jeśli na osiedlu brakuje dobrze zaopatrzonego warzywniaka z podstawową ofertą produktów pierwszej potrzeby, przyszły franczyzobiorca może rozważyć przystąpienie do sieci sklepów abc.

Wybór systemów franczyzy jest szeroki – od punktów usługowych poprzez handel aż po gastronomię i hotele.

3. Franczyza to przede wszystkim poczucie bezpieczeństwa

Bezpieczeństwo nie oznacza oczywiście zwolnienia z wszelkiej biznesowej odpowiedzialności. Przeciwnie - jest ona bardzo potrzebna. Włączenie do systemu sieci franczyzowej pozwala jednak poczuć się na rynku znacznie pewniej i korzystać z wypracowanych przez franczyzodawcę sposobów działania. Przystępując do sieci franczyzobiorca zyskuje:

  • Markę –zyskuje prawa do posługiwania się logo i innymi charakterystycznymi elementami wystroju i identyfikacji wizualnej. Oczywiście przedsiębiorca powinien przez cały czas dbać o to, żeby krąg jego klientów się poszerzał, ale z reguły zależy to od jego indywidualnego podejścia do konsumentów. Im bliższy kontakt, im większa wiedza o ich potrzebach, im lepiej przystosowana oferta, tym szybciej rośnie grupa osób lojalnych wobec jego firmy.
  • Marketing, reklamę i promocję –  w tym obszarze  franczyzobiorca może spokojnie liczyć na wsparcie sieci, do której dołączył. Nad wszelkimi dużymi akcjami, typu promocyjne aplikacje na telefon, niższe ceny określonych towarów, zachęcanie do zakupów „pakietowych”, na przykład - drugi produkt za pół ceny, kampanie w mediach społecznościowych, internecie, czy też gazetki – pracuje sztab franczyzodawcy.
  • Szkolenia – nie każda sieć je organizuje, ale warto pomyśleć o takiej, która ma je w swoim pakiecie. Na przykład Grupa Eurocash szkoli zarówno franczyzobiorców jako pracodawców, jak i ich pracowników. Są to szkolenia tak szczegółowe, jak „obsługa lady mięsnej”, czy „jak ułożyć towar na półce”. Pracownik sklepu bowiem powinien być nie tylko osobą, która podaje towar i obsługuje kasę. Pracownicy to też doradcy klienta i wizytówka przedsiębiorcy, dlatego muszą wiedzieć jak dbać zarówno o produkty w naszym sklepie, jak również o komfort  klientów.
  • Wsparcie księgowe i administracyjne – to element współpracy, który przydaje się nie tylko początkującym, ale i działającym już na rynku franczyzobiorcom. Wystarczy wspomnieć niedawno wprowadzoną unijną dyrektywę Track & Trace, czyli system śledzenia wyrobów tytoniowych. Franczyzobiorcy sieci współpracujących z Grupą Eurocash nie musieli zajmować się rejestracją sklepów samodzielnie, gdyż mogli to zrobić za pośrednictwem swojej sieci.
  • Wsparcie dla biznesu rodzinnego – w wielu przypadkach franczyza staje się biznesem rodzinnym, co wiąże się z łatwiejszym podziałem obowiązków. Często też osoby zatrudnione w osiedlowym sklepie to sąsiedzi, którzy są zaprzyjaźnieni ze sobą i ze swoim bezpośrednim sąsiedztwem. Łatwiej więc  im odczytać zapotrzebowanie lokalnej społeczności, czy po prostu zachęcić naszych klientów do przetestowania czegoś nowego.

4. Zanim zapadnie ostateczna decyzja

Przed wyborem sieci warto przyjrzeć się historii franczyzodawcy, a także sprawdzić, czy działa na tyle dynamicznie, żeby można było mu zaufać. Jak w to ma miejsce w przypadku każdej decyzji biznesowej, dołączenie do nowej, niezweryfikowanej na rynku marki, z natury rzeczy obarczona jest większym ryzykiem.

Jeśli natomiast jest to system sprawdzony, tak jak na przykład sieć sklepów abc, która działa od 20 lat i wciąż się rozwija, ryzyko jest znacznie mniejsze. System został już bowiem na przestrzeni wielu lat swojej działalności  przetestowany i ulepszony.

Trzeba też pamiętać, że poczucie bezpieczeństwa, które daje przynależność do sieci, nie zwalnia z zaangażowania w działalność własnej firmy. Franczyzodawca dysponuje, co prawda, narzędziami, które w znacznym stopniu ułatwiają dobre wejście na rynek i chronią nasz biznes przed zatonięciem, ale sukces zależy tylko od tego, jak tym biznesem pokierujemy.

       

Podobne artykuły