02-04-2020

2/4/2020

10 faktów o odpowiedzialności społecznej Grupy Eurocash i jej wpływie na gospodarkę [Raport CSR]

Grupa Eurocash aktywnie działa na polskim rynku już od 25 lat. Od ćwierć wieku Grupa Eurocash jest nie tylko liderem w branży hurtowej dystrybucji produktów spożywczych, wspiera również przedsiębiorców w handlu detalicznym i, co najważniejsze, odgrywa realny wpływ na gospodarkę i społeczeństwo. 31 marca 2020 roku ukazał się Raport Społecznej Odpowiedzialności Grupy Eurocash za rok 2019, który przedstawia zaangażowanie firmy w rozwój polskiej gospodarki i społeczeństwa. Publikacja raportu przypada na szczególny czas – pandemii koronawirusa, co jeszcze bardziej podkreśla wagę i znaczenie działań, charakteryzujących się odpowiedzialnością społeczną. Mając na uwadze polską przedsiębiorczość i konsumentów, nie zapominając przy tym o swoich pracownikach, Grupa Eurocash realizuje tę, jakże istotną misję społecznej odpowiedzialności. Oto jej kluczowe elementy.

#1 Nieprzerwany i odpowiedzialny łańcuch dostaw

Jednym z głównych powodów wyboru sklepu osiedlowego, jako ulubionego jest pewność, że zawsze dostaniemy w nim świeże produkty. Grupa Eurocash zapewnia codzienną dystrybucję produktów spożywczych do polskich niezależnych sklepów oraz lokali gastronomicznych. Ważne jest nie tylko nieprzerwane dostarczanie wszystkich produktów, ale jednoczesne zapewnienie bezpieczeństwa i najwyższej jakości całego asortymentu. Gwarancja dostaw żywności po przystępnej dla konsumentów cenie nabiera szczególnego znaczenia w dobie epidemii koronawirusa. Pracownicy Eurocash dokładają wszelkich starań, aby łańcuch dostaw działał bez zarzutów, jak podkreśla Prezes Zarządu Luis Amaral - Nasi pracownicy, obok lekarzy i służb zapewniających bezpieczeństwo, stają dosłownie na pierwszej linii frontu w walce o to, żeby produkty codziennej potrzeby trafiły do konsumentów.

#2 abc na kołach – zaangażowany biznes, który pomaga osobom wykluczonym

Seniorzy, mieszkańcy małych miejscowości, oddalonych od dużych ośrodków miejskich  niejednokrotnie mają utrudniony dostęp do szerokiego asortymentu dobrej jakości produktów spożywczych. Grupa Eurocash wyszła naprzeciw tym oczekiwaniom tworząc koncept - abc na kołach. Jest to realna pomoc skierowana do osób starszych, samotnych, niepełnosprawnych lub mających problem z mobilnością. Sieć dysponuje flotą 100 mobilnych sklepów, które dojeżdżają do odległych miejscowości na terenie całego kraju. W ten sposób dostarcza produkty codziennego użytku mieszkańcom małych miejscowości – często osobom, które wcześniej ze względu na swój podeszły wiek i brak mobilności miały utrudniony dostęp do sklepu. abc na kołach to możliwość komfortowych zakupów produktów najwyższej jakości i w przystępnych cenach. To także kontakt z drugim człowiekiem, tak istotny i nierzadko jedyny dla osób starszych. Z drugiej strony, abc na kołach, to również szansa dla osób z małych miejscowości na otwarcie własnego biznesu i stanie się partnerem dużej i znanej marki.

#3 Platforma eurocash.pl – nowoczesne dostawy, zamówienia online

Sprawna logistyka, rozpoczyna się już na etapie zamówienia. Grupa Eurocash dysponuje platformą eurocash.pl dzięki której niezależni przedsiębiorcy mogą efektywnie zarządzać swoimi sklepami, tak aby móc oferować asortyment w pełni dopasowany do potrzeb swoich klientów. Warto zwrócić uwagę, iż w aktualnej sytuacji epidemii koronawirusa kluczowego znaczenia nabiera fakt, że ponad 12 tys. właścicieli sklepów współpracujących z Grupą Eurocash może zamawiać wszystkie towary online. Korzystając z platformy eurocash.pl, przedsiębiorcy ograniczają kontakt bezpośredni, jednocześnie zmniejszając ryzyko zakażenia wirusem. Poza eurocash.pl Grupa oferuje kanał zakupów online dostępny również dla konsumentów. Takim kanałem jest Frisco.pl - największy w Polsce supermarket, który oferuje produkty codziennego użytku wyłącznie online. Ze względu na aktualną sytuację epidemii COVID-19 Frisco.pl wprowadziło dostawy bezkontaktowe – dostawcy zostawiają zakupy pod drzwiami i zachowują bezpieczną odległość, a klienci mają możliwość płatności kartą.

#4 Sklepy małoformatowe - konkurencyjne ceny

Odpowiedzialność społeczna to również promowanie dobrych praktyk w biznesie. Z badania Nielsen „Shopper Trends 2018” wynika, że prawie połowa Polaków (44%) robi zakupy w sklepach małoformatowych w ciągu tygodnia. Ta grupa nabywców odwiedza inne formaty rzadziej: np: dyskonty – 10 razy w ciągu miesiąca w porównaniu do 13-tu wizyt w sklepach małoformatowych. Ogólnie jednak, klienci więcej wydają w dyskontach i supermarketach. Zdarza się, że producenci wykorzystują tę sytuację oferując większym graczom - dyskontom i supermarketom - niższe ceny hurtowe niż sklepom niezależnym. Grupa Eurocash, działając na rzecz handlu niezależnego, stworzyła Ranking „Równi w Biznesie” – wspólny projekt z Polską Izbą Handlu. Ranking ocenia strategie dystrybucyjne oraz politykę cenową największych polskich producentów artykułów żywnościowych. W zestawieniu wyróżniani są producenci, którzy sprawiedliwe traktują wszystkie kanały sprzedaży, w tym sklepy małoformatowe, którzy dzięki temu  przyczyniają się do wzrostu ich konkurencyjności względem dużych supermarketów i dyskontów. Dzięki „Rankingowi Równi w Biznesie” wielu producentów zmieniło swoją politykę cenową, doceniając rolę sklepów niezależnych.

#5 Fundacja Eurocash – z myślą o pracownikach i ich dzieciach

Rozwój to praca i edukacja, dlatego tak cenne jest otrzymanie wsparcia na początku drogi, by móc w pełni rozwijać swoje możliwości i zainteresowania. Grupa Eurocash, myśląc o potencjale drzemiącym w młodych pełnych pasji osobach, stworzyła fundację, której misją jest rozwój utalentowanej młodzieży – dzieci pracowników Grupy Eurocash oraz dzieci pracowników franczyzobiorców współpracujących z Eurocash. Fundacja jest pomysłodawcą programu stypendialnego, w ramach którego młodzi uzdolnieni otrzymują comiesięczne stypendia przez cały rok szkolny lub akademicki. Przyczyniają się one do rozwoju zainteresowań zarówno tych stricte naukowych, jak również sportowych czy artystycznych - wszystko w zależności od talentów i predyspozycji stypendysty lub stypendystki. Od 2013 roku Fundacji Eurocash udało się objąć wsparciem stypendialnym już 868 młodych osób, a suma przekazanych środków przekroczyła 5 mln zł.

#6 Grupa Eurocash jako jeden z największych pracodawców

Za sukcesem w biznesie kryją się ludzie, to właśnie oni są jego siłą napędową. Grupa Eurocash należy do największych pracodawców w Polsce. Zatrudnia 22,5 tys. pracowników, ale co istotne, na każde 2 miejsca pracy w Grupie zostało stworzone 1 dodatkowe miejsce pracy w gospodarce. Tym samym łącznie w sposób bezpośredni i pośredni GE generuje ponad 34 tys. miejsc prac w polskiej gospodarce.

#7 Nowoczesne narzędzia do prowadzenia biznesu

Prowadzenie własnego biznesu to projekt wieloaspektowy, wymagający wiedzy i umiejętności związanych z zarządzaniem. Wszelkie narzędzia, które ułatwiają sprawne prowadzenie firmy i wskazują kierunki działania są zawsze pożądane.Grupa Eurocash skupia 86 tys. przedsiębiorców. Odpowiedzialność w biznesie, to wspieranie ich w prowadzeniu własnej działalności. To udostępnianie im narzędzi, zarówno tych typowo biznesowych – wybór konceptów handlu detalicznego, szeroki wybór produktów w atrakcyjnych cenach, platforma eurocash.pl, jak i edukacyjnych, umożliwiających zwiększenie ich konkurencyjności.

Wsparciem jest również plebiscyt Herosi Polskiej Przedsiębiorczości, promujący przedsiębiorców prowadzących swój biznes z pasją i zaangażowaniem. W 2019 konkurs miał na celu wyróżnienie przedsiębiorców wykorzystujących innowacyjne pomysły na usprawnienie własnego biznesu lub takie, które przyczyniały się do podniesienia jakości życia w ich otoczeniu.. Łączna pula nagród w ostatniej edycji wyniosła aż 1 mln zł. Przedsiębiorcy wskazali, że udział w konkursie przełożył się dla nich m.in. na wzrost sprzedaży oraz pozytywny wizerunek prowadzonego przez nich biznesu.[1]

#8 Akademia Umiejętności Eurocash – kuźnia efektywnych przedsiębiorców

Wiedza jest jednym z filarów zrównoważonego rozwoju. Podnoszenie kompetencji pomaga rozwijać biznes przedsiębiorcom, z kolei ich pracownikom dodaje pewności w ich codziennej pracy.

Akademia Umiejętności Eurocash to wsparcie w rozwoju zawodowym i wykorzystaniu nowych umiejętności w pracy. Od 10 lat Akademia realizuje powyższy cel szkoląc samych przedsiębiorców oraz personel ich sklepów, a także zapewniając im szeroki dostęp do wiedzy o handlu detalicznym i tematyki związanej z zarządzaniem sklepem. Akademia, w ramach różnego rodzaju form edukacyjnych – szkoleń, webinariów, warsztatów, studiów podyplomowych, konferencji edukacyjnych, wsparła już 79 tys. osób. Akademia Umiejętności Eurocash, uważnie wsłuchując się w głos i potrzeby Przedsiębiorców, zapewnia klientom Grupy Eurocash dostęp do najszerszej, aktualnej i praktycznej oferty edukacyjnej dla handlu niezależnego. Jesteśmy jedyną instytucją szkoleniową na rynku, w której zespół trenerów złożony jest z praktyków, posiadających ponad 20-letnie doświadczenie w handlu, stale podnoszących swoje kwalifikacje – podkreśla Agata Wrzecionowska-Dzierba, menedżer Akademii Umiejętności Eurocash.

#9 Zrównoważony rozwój - codzienne zaangażowanie i odpowiedzialność Grupy Eurocash

W 2019 roku Grupa Eurocash opracowała strategię CSR, wyróżniając cztery główne filary zrównoważonego rozwoju firmy:

  • I. Rozwój przedsiębiorczości à dostarczenie przedsiębiorcom siły zakupowej, narzędzi rozwoju, wsparcie edukacyjne, wzmocnienie roli przedsiębiorcy.
  • II. Jakość bez kompromisów dla każdego à zapewnienie bezpieczeństwa
  • i najwyższej jakości produktów, odpowiedzialny i nieprzerwany łańcuch dostaw.
  • III. Mniej zużywamy, nie marnujemy à Ograniczanie marnowania żywności i emisji CO2.
  • IV. Bezpieczeństwo i zaangażowanie pracowników à zapewnienie bezpieczeństwa w miejscu pracy, wzmocnienie zaangażowania i rozwoju pracowników.

Grupa Eurocash od wielu lat jest zaangażowana w działania zmierzające do zrównoważonego rozwoju zarówno samej Grupy, jak i swoich klientów – przedsiębiorców.

Prezes Zarządu Grupy Eurocash Luis Amaral zaznacza: Dla nas zrównoważony rozwój to codzienna praca, codzienne zaangażowanie i codzienna odpowiedzialność za otaczające nas społeczeństwo oraz środowisko naturalne.

Świadczą o tym liczne projekty zrealizowane przez Grupę, m.in.:

  • program wolontariatu pracowniczego,
  • cykl spotkań #NaszeZdrowie - szerzących zdrowe nawyki w miejscu pracy, szczególnie kwestii prawidłowej postawy i zdrowego kręgosłupa, plus możliwość skorzystania z masaży rehabilitacyjnych,
  • udział w biegach charytatywnych,
  • system szkoleń oraz dostęp do platformy e-learningowej,
  • Program Praktyk Letnich,
  • marki własne – budowanie konkurencyjności i niezależności polskich przedsiębiorców, poprzez udostępnianie konsumentom wysokiej jakości produktów w przystępnych cenach
  • „Zielone biuro” – certyfikat Green Office dla warszawskiego biurowca Grupy. Do końca roku 2020 planowane uzyskanie certyfikacji w Błoniu, Komornikach i Kopaninie,
  • Zielony transport – stopniowe przejście na hybrydową flotę oraz edukacja w zakresie ekologicznej jazdy,
  • współpraca z Bankiem Żywności.

To zaledwie kilka przykładów z szerokiej gamy działań Grupy na rzecz zrównoważonego rozwoju.

#10 wartość dodana działalności Grupy Eurocash

Wartość dodana mierzy wkład firmy w budowanie polskiego PKB. W 2019 r przyrost wartości dóbr w wyniku działania Grupy Eurocash wyniósł 2,16 mld zł, jednak całkowita wygenerowana wartość dzięki działalności gospodarczej Grupy to 4,1 mld zł, czyli równowartość przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia dla ponad 780 tys. osób.

Powyżej zostały zaprezentowane przykłady działań Grupy z zakresu zrównoważonego rozwoju, powstały raport CRS opisuje wszystkie działania Grupy Eurocash w obszarze wsparcia polskiej przedsiębiorczości, wpływu na polską gospodarkę oraz szeroko rozumianego zaangażowania społecznego. Wszyscy zainteresowani mogą zapoznać się z pełną wersją raportu.

Pełny Raport Społecznej Odpowiedzialności Grupy Eurocash do pobrania tutaj.

[1]Źródło: https://grupaeurocash.pl/raport-csr/eurocash-mecenasem-polskiej-przedsiebiorczosci

       

Podobne artykuły