07-12-2021

7/12/2021

Idą święta! Jak przygotować sklep na Boże Narodzenie?

Ostatnie tygodnie roku to intensywny okres dla branży handlowej. Na tegoroczne zakupy świąteczne Polacy planują przeznaczyć więcej niż w ubiegłym roku, ale mniej niż przed okresem epidemii. Oto kilka porad, jak efektywnie wykorzystać okres przedświąteczny i sprostać oczekiwaniom klientów.

Ile wydamy na świąteczne zakupy?

Z najnowszego raportu Barometru Providenta wynika, że tegoroczne zakupy świąteczne będą oszczędne oraz wykonywane z wyprzedzeniem ze względu na inflację. W 2019 roku przeciętny Polak przeznaczył na świąteczne wydatki 1700 zł, a rok później już jedynie 750 zł. W tym roku kwota ta jest nieco wyższa, jednakże wciąż skromniejsza niż przed okresem epidemii. Konsumenci ograniczają wydatki i planują przeznaczyć na zakupy około 950 zł[1].

Sklepy stacjonarne górą

Dynamiczny rozwój sektora e-commerce sprawia, że konsumenci coraz chętniej robią zakupy w internecie. Właściciele sklepów stacjonarnych nie powinni mieć jednak powodów do obaw. Jak wynika z raportu Deloitte, Polacy wciąż najchętniej kupują żywność i napoje w sklepach stacjonarnych. Różnica jest dość znacząca, gdyż wynosi ona 83% do 17% na korzyść fizycznych placówek. Zainteresowanie zakupami w sklepach lokalnych, osiedlowych nie słabnie również z uwagi na sytuację epidemiologiczną[2].

Zaopatrz sklep na święta w odpowiedni asortyment

Przygotuj się na zwiększony ruch w Twoim sklepie i odpowiednio wcześnie zadbaj o dostępność najbardziej pożądanych produktów żywnościowych. W okresie świąt Bożego Narodzenia obserwowany jest wzrost zapotrzebowania na tradycyjne produkty spożywcze – takie, z których będą przygotowywane świąteczne posiłki. Pamiętaj, że m.in. produkty nabiałowe oraz tradycyjne wyroby mogą mieć krótszą datę przydatności do spożycia[3].

Zaopatrz swój sklep przede wszystkim w:  

  • ryby – produkty rybne stanowią pozycję obowiązkową na wigilijnym stole, która odpowiada za 16% udziałów wartościowych w sklepach lokalnych;
  • mięsa, wędliny, garmażerka –  warto zadbać o dostępność dobrej jakości produktów, które klienci chętnie nabywają w dyskontach. Ten asortyment daje przewagę niezależnym sklepom, które oferują produkty świeże i lokalne;
  • składniki tradycyjnych dań i wypieków – cukier, mąka, produkty mleczne, warzywa w puszce, przyprawy oraz bakalie;
  • słodycze – ta kategoria według danych CMR odpowiada za niemal 4% wartości sprzedaży i znajduje się na 12% paragonów;
  • napoje – przed świętami Bożego Narodzenia występuje szczyt sprzedażowy produktów tej kategorii.

Pamiętaj, że najważniejszym czynnikiem dla klientów jest jakość nabywanych towarów, a także miejsce pochodzenia i ich cena.

Zadbaj na święta o wyjątkowe produkty sezonowe

Od początku listopada na popularności zyskują czekoladowe bombonierki w postaci kalendarzy adwentowych. W grudniu natomiast obserwowany jest wzrost zainteresowania figurkami czekoladowymi w różnych kształtach m.in.: mikołaja, bałwanka czy bombki3. Warto zadbać również o dostępność bardziej wyszukanych produktów w edycjach limitowanych, tj.: herbata zimowa, kawa z nutą pomarańczy, czekolada piernikowa, marcepan, a także zestawy świąteczne i kosze prezentowe. Produkty te z pewnością zwrócą uwagę klientów, co wpłynie na powiększenie ich koszyków zakupowych.

Zachęć klienta promocjami świątecznymi

Zaskocz klienta i zaoferuj mu okazje, przygotowane specjalnie z myślą o tym niezwykłym okresie w roku. Wprowadź specjalne oferty promocyjne na wybrane produkty świąteczne. Każdego dnia zaoferuj klientowi możliwość zakupu określonego asortymentu w atrakcyjnej cenie. Czasowe lub ilościowe limitowanie oferty promocyjnej efektywnie motywuje konsumenta do zakupu. Dzięki temu klient nie zwleka z decyzją i sięga po produkt nierzadko spontanicznie. Zapowiedź kolejnej promocji może zachęcić konsumenta do powrotu następnego dnia.

Szukasz wyjątkowych produktów w atrakcyjnych cenach, które uzupełnią świąteczny asortyment Twojego sklepu? Zajrzyj na eurocash.pl oraz na market.eurocash.pl. Z pewnością znajdziesz tam produkty, które będą stanowiły doskonałą bazę świątecznych akcji promocyjnych.

Stwórz przyjemną atmosferę świąteczną

Boże Narodzenie to magiczny czas dla konsumentów. Warto wykorzystać ten moment i zaskoczyć klienta niezwykłą aranżacją sklepu. Czerwień i biel idealnie wpisują się w ten klimat, o czym warto pamiętać podczas przygotowania niezbędnych ozdób. Świąteczne akcenty oraz światełka nadadzą wnętrzu wyjątkowej atmosfery, wprawiając klientów w przyjemny nastrój. Okres świąteczny może być doskonałym momentem na budowanie wizerunku i zacieśnianie relacji z konsumentami. Zadbaj, by Twoja oferta była wyjątkowa, ekspozycja sklepowa zaskakiwała, a atmosfera w sklepie wpasowywała się w świąteczny klimat.

[1] Barometr Providenta 2021, https://infowire.pl/generic/release/707172/barometr-providenta-czeka-nas-oszczedna-gwiazdka#attachments, dostęp online: [16.11.2021]

[2] Raport Deloitte: Zakupy świąteczne 2020: https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/consumer-business/articles/zakupy-swiateczne-2020.html, dostęp online: [16.11.2021]

[3] https://hurtidetal.pl/article/art_id,31369-61/boze-narodzenie-w-handlu/?fbclid=IwAR2uLycLlNJI9dm7fwD6s2NP-6cyxmGo8oC0dtmUuon8xd_9U4kfLZDH7Ss, dostęp online [16.11.2021]

       

Podobne artykuły