Eurocash wprowadza nową markę własną. „Codzienny” oferuje dyskontowe ceny w lokalnych sklepach
Grupa Eurocash dynamicznie rozwija portfolio marek własnych, wprowadzając na rynek produkty pod brandem „Codzienny”. Nowa marka obejmie około 120 artykułów pierwszej potrzeby, a część z nich już trafiła na półki lokalnych sklepów, oferując atrakcyjne ceny na poziomie dyskontów. Jest to strategiczny krok, mający na celu wzmocnienie konkurencyjności detalistów i wspierający długofalowy rozwój private label w Grupie.
„Codzienny” obejmuje szeroką gamę podstawowych produktów spożywczych – od nabiału, poprzez produkty suche, oleje, napoje, konserwy czy jaja. Marka została stworzona jako odpowiedź na najważniejsze potrzeby polskich gospodarstw domowych: łączy dobrą jakość z korzystnymi cenami jak te w dyskontach, a w dodatku dostępna jest lokalnie, na wyciągnięcie ręki. W sprzedaży dostępnych jest już ponad 50 indeksów, a do końca 2025 r. oferta zostanie poszerzona do 120 pozycji. Produkty pojawiły się już na półkach Delikatesów Centrum, planowane jest wdrożenie w kolejnych sieciach.
Codzienne wsparcie dla lokalnych detalistów
Nowa marka własna w portfolio Eurocash to odpowiedź na oczekiwania klientów, a jednocześnie narzędzie, które pozwala konkurować lokalnym sklepom z sieciami dyskontowymi. „Codzienny" stanowi strategiczne wsparcie – pozwala budować spójną ofertę w kluczowych kategoriach, poprawia postrzeganie cenowe punktów sprzedaży i zwiększa lojalność klientów, co przekłada się na rentowność biznesu.
-Dla lokalnych sklepów codzienne produkty były zawsze kluczową kategorią, a jednocześnie najtrudniejszą do konkurowania z sieciami dyskontowymi. Nasza nowa marka daje detalistom gotowe narzędzie, które odwraca ten trend – podkreśla Małgorzata Zielińska, dyrektor Działu Marki Własnej w Grupie Eurocash.– Widoczna i czytelna prezentacja asortymentu sygnalizuje klientom atrakcyjną ofertę cenową, ułatwia szybkie odnalezienie artykułów pierwszej potrzeby, zwiększa ich rotację i jednocześnie buduje lojalność. Klienci chętniej wracają do sklepu, gdzie zakupy są wygodne, a podstawowe produkty zawsze dostępne w dobrej jakości i niskiej cenie.
Marka została opracowana w oparciu o szeroko zakrojone badania opinii konsumentów. Jej wyróżnikiem jest charakterystyczna identyfikacja wizualna – kolorowe opakowania i jednolity system oznaczeń z uśmiechniętym słonecznym logo, które przyciąga wzrok i ułatwia klientom szybkie odnajdywanie produktów na półce.
Wzmocnienie pozycji marek własnych w Eurocash
Grupa Eurocash od lat konsekwentnie rozwija ofertę produktów pod własnymi brandami. W ostatnich miesiącach portfolio zostało poszerzone o m.in. słodką markę Ameli, piwo Gilde, a pod sztandarem Faktorii Win – winiarski brand Grape Talk. „Codzienny” uzupełnia tę linię, odpowiadając na rosnące zapotrzebowanie na produkty pierwszej ceny i wzmacniając konkurencyjność sklepów tradycyjnych.
– Obecnie wartość sprzedaży private label wynosi około 900 mln zł, co stanowi 5% całkowitej sprzedaży Grupy. W najbliższych latach planujemy znacząco zwiększyć udziały marek własnych. Stawiamy na dywersyfikację oferty, dostosowując ją do różnych stylów życia i budżetów konsumentów. Marka „Codzienny” jest ważnym elementem tej strategii – dodaje Małgorzata Zielińska.
Po intensywnych działaniach przygotowawczych do wdrożenia systemu kaucyjnego w sieciach Grupy Eurocash, właśnie rozpoczął się ich kolejny etap – kampania edukacyjna nt. funkcjonowania systemu. To pierwsza tego typu akcja, wspierająca niezależne sklepy w całej Polsce w edukacji ich klientów, nt. zwrotu opakowań objętych kaucją. Z przygotowanych na potrzeby kampanii materiałów mogą korzystać zarówno klienci sieci zrzeszonych w ramach Grupy, jak również wszystkie niezrzeszone sklepy dokonujące zakupów w hurtowniach i poprzez platformy zakupowe Eurocash. Do inicjatywy przystąpiło już ok. 5 tysięcy sklepów zrzeszonych w Grupie Eurocash i dołączają kolejne.
Według dostępnych badań[1] 75% konsumentów słyszało, że za miesiąc zacznie obowiązywać ustawa o systemie kaucyjnym, ale niemal ¾ Polek i Polaków nie posiada pełnej wiedzy, jak będzie on funkcjonował, a połowa[2] z nas błędnie wskazuje, jakie opakowania będzie można zwrócić. To mocny sygnał, że edukacja w tym obszarze jest niezbędna i pilna. Dlatego Grupa Eurocash wyszła z inicjatywą kampanii edukacyjnej skierowanej do klientów sklepów – zarówno tych zrzeszonych w sieciach Grupy, jak i tych, które zaopatrują się w towar poprzez oferowane przez Eurocash rozwiązania.
– Od początku było dla nas jasne, że chcemy zawalczyć nie tylko o konkurencyjność niezależnych sklepów, z których znakomita większość ze względu na swój mały metraż znalazłaby się poza systemem kaucyjnym, ale też o lojalność ich klientów – mówi Joanna Szubielska, starszy menadżer ds. zapewnienia jakości i BHP i liderka projektu systemu kaucyjnego w Grupie Eurocash. – Przeprowadziliśmy najpierw testy odbioru opakowań po napojach – zbiórkę manualną i butelkomaty – by zobaczyć, które rozwiązania sprawdzą się w danym formacie sklepu. Negocjowaliśmy z dostawcami maszyn i systemów kasowych, by móc zaproponować naszym franczyzobiorcom i klientom biznesowym, dokonującym zakupów w Eurocash, korzystniejsze niż na rynku warunki. Przygotowaliśmy też dla nich specjalny poradnik, który krok po kroku tłumaczy właścicielom sklepów, jak działa system kaucyjny i dlaczego warto się do niego przyłączyć. Teraz przyszła kolej na konsumentów – to również od nich będzie zależało powodzenie wdrożenia systemu kaucyjnego w naszym kraju – dodaje Joanna Szubielska.
Plakat dla każdego niezależnego sklepu
Kampania edukacyjna prowadzona jest dwutorowo – zarówno do właścicieli sklepów, z informacją ,dlaczego warto się przyłączyć i wywiesić plakat, jak też do konsumentów –poprzez plakaty papierowe i na ekranach LED w witrynach sklepów.
Grupa Eurocash przygotowała materiały – z brandingiem dla każdej swojej sieci, ale także uniwersalne(bez żadnego logotypu), które można powiesić w placówce. Plakaty drukowane można otrzymać od kierownika hurtowni Cash&Carry przy okazji zakupów lub od doradcy klienta.
W prosty i obrazkowy sposób konsumenci mogą dowiedzieć się, jakiego rodzaju opakowania można zwrócić, ile wynosi kaucja, jak przygotować opakowanie do zwrotu i w jaki sposób mogą być one odbierane przez sklep – przy kasie lub w butelkomacie (w zależności od rodzaju zbiórki w danym sklepie).
Akcją edukacyjną objęto ok. 15 tys. sklepów zrzeszonych w Grupie Eurocash w całej Polsce, jedna trzecia z nich już przystąpiła do kampanii i każdego dnia przyłączają się kolejne. Plakaty pobierają także przedsiębiorcy reprezentujący rynek niezależny – to dla nich spore ułatwienie i wsparcie w utrzymaniu lojalności swoich klientów.
– Pomagamy lokalnym sklepom odnaleźć się w nowych realiach, tak żeby po wdrożeniu systemu kaucyjnego mogły nadal pełnić ważną rolę w swoich społecznościach, jednocześnie wspierając rozwój gospodarki obiegu zamkniętego. System kaucyjny stanie się jednym z kluczowych czynników kształtujących przyszłość małych sklepów – mówi Dominik Kasperek, prezes spółki Eurocash Sieci Partnerskie, współodpowiedzialny za projekt systemu kaucyjnego w Grupie. – Rezygnacja z udziału w systemie może wiązać się z utratą klientów, którzy wybiorą konkurencję oferującą wygodny zwrot opakowań i odzyskanie kaucji. Również dlatego uruchomiliśmy kampanię edukacyjną: aby uświadomić właścicielom sklepów, że decyzji w tej sprawie nie można odkładać – dodaje.
[1] Badanie „Czy jesteśmy gotowi na system kaucyjny?” zrealizowane przez agencję badawczą Zymetria na zlecenie Reverse Logistics Group; źródło: https://www.portalspozywczy.pl/technologie/wiadomosci/konsumenci-gotowi-na-system-kaucyjny-quot-brakuje-pelnej-wiedzy-quot,278996.html
[2] Badanie redakcji “Wiadomości Handlowych" i firmy UCE Research, źródło: https://www.wiadomoscihandlowe.pl/opakowania-i-recykling/system-kaucyjny-i-rop/polacy-grzesza-niewiedza-o-systemie-kaucyjnym-poznaj-wyniki-naszego-badania-tylko-u-nas-2527622
W drugim kwartale 2025 roku Grupa Eurocash odnotowała spadek przychodów o 1,2% r/r, osiągając poziom 7,9 mld PLN, co stanowi wynik lepszy niż rynek hurtowy (WRM[1]), który zmniejszył się w tym samym okresie o 3,5% r/r. Wzrost EBIT Grupy o 24%r/r, do poziomu 82 mln PLN, czy wzrost rentowności EBITDA z 2,7% do 3,0%, są efektem utrzymania dyscypliny kosztowej oraz wdrożonych działań optymalizacyjnych, potwierdzających skuteczność podejmowanych inicjatyw w ostatnich kwartałach.
· Po raz pierwszy segment projektów wzrostowych (Frisco, Duży Ben) osiągnął dodatni wynik EBITDA w kwartale (2m PLN vs –5m PLN r/r), co odzwierciedla skuteczne działania na rzecz poprawy rentowności obu spółek.
· Marża brutto w Grupie na stabilnym r/r poziomie 12,8%.
· Skorygowana EBITDA o zdarzenia jednorazowe (9m PLN - zamknięcia 19sklepów Delikatesy Centrum) wzrosła 9% r/r do poziomu 239m PLN.
· Pomimo słabszej kontrybucjisegmentu Cash & Carry zysk EBITDA na działalności hurtowej wzrósł do 198m(+6% r/r). W segmencie detalicznym spadek zysku EBITDA do 57m PLN (-23% r/r) na co wpływ miały koszty zamknięcia nierentownych placówek.
· Zadłużenie netto spółki spadło do poziomu 368m PLN (wskaźnik ND/LTM EBITDA utrzymał się na stabilnym poziomie 0,89 w 2 kw. 2025 w porównaniu do 0,87 w 2 kw. 2024).
– Pomimo notowanego spadku przychodów, konsekwentnie zwiększamy marżę EBITDA, co wyraźnie pokazuje skuteczność naszej polityki kosztowej oraz działań optymalizacyjnych. Dla naszych franczyzobiorców budujemy narzędzia wspierające ich konkurencyjność, co przekłada się na zwiększenie ich lojalności zakupowej. Wyniki za 2 kw. 2025 r. dowodzą, że Grupa Eurocash potrafi efektywnie zarządzać kosztami i kapitałem obrotowym nawet w wymagającym otoczeniu rynkowym – komentuje Paweł Surówka, prezes Grupy Eurocash.
Rynek FMCG w Polsce urósł w 2 kw. 2025 r. o 6% r/r, głównie dzięki wzrostowi w dyskontach (+11% r/r). Segment WRM zanotował spadek o 3,5% r/r, za sprawą spadków w kluczowych kategoriach jak piwo (-16% r/r) czy alkohol wysokoprocentowy (-6% r/r), wynikających ze zmian zachowań konsumenckich, wzrostu akcyzy, a także niesprzyjających warunków pogodowych.
W 2 kw. 2025 r. segment projektów, obejmujący Frisco oraz sieć Duży Ben, po raz pierwszy w historii osiągnął dodatnią rentowność na poziomie EBITDA. Stanowi to wyraźny sygnał, że przyjęta strategia skalowania biznesu oraz poprawy efektywności przynosi wymierne rezultaty.
– Frisco nie tylko koncentruje się na dalszym rozwoju, ale również kontynuuje poprawę rentowności, m.in poprzez wejście na rynek łódzki i wykorzystanie potencjału logistycznego drugiego magazynu pod Warszawą. Z kolei w Dużym Benie stale optymalizujemy sklepy pod kątem misji zakupowych. Jesteśmy na dobrej drodze do budowania rentowności w obu spółkach i dalszego wzmacniania ich pozycji na rynku – podsumowuje Paweł Surówka, prezes Grupy Eurocash.
Optymalizacja kosztów i praca na kapitale obrotowym
W pierwszym półroczu 2025 r. Grupa kontynuowała redukcję kosztów, co przełożyło się na spadek kosztów o 52m PLN r/r. Ponadto zrealizowany został intensywny program redukcji stanów magazynowych i poprawy cyklu konwersji gotówki o 3 dni w porównaniu do 2 kw. 2024 r.
– Utrzymujemy koszty pod ścisłą kontrolą, co widać na zysku EBIT, biorąc pod uwagę niższe przychody i płaską marże brutto, a praca na kapitale obrotowym pozwala nam uwalniać gotówkę – mówi Piotr Nowjalis, CFO Grupy Eurocash.
Miękka franczyza i sieci partnerskie Grupy Eurocash
Segment miękkiej franczyzy odnotował dodatnią dynamikę sprzedaży LFL na poziomie 1,1% w 2 kw. 2025 r. Jednocześnie udział naszych sieci franczyzowych w rynku hurtowym wzrósł do 31,6% w 2 kw. 2025 r. wobec 28,8% w 2 kw. 2024 r. W pierwszej połowie 2025 r. Eurocash odnotował wzrost liczby obsługiwanych sklepów działających w modelu franczyzowym o 428 w porównaniu z końcem roku 2024.
[1] WRM Rynek docelowy dla działalności hurtowej Eurocash obejmuje głównie: segment Sklepów Niezależnych i Miękkich Franczyz oraz wybrane Zorganizowane Sieci Sklepów Osiedlowych.
Już od połowy sierpnia mieszkańcy Łodzi mogą korzystać z dostaw Frisco Vanem i wszystkich korzyści, które się z tym wiążą: w tym dostępu do pełnego asortymentu Frisco, który liczy aż 14 tys. SKU, i możliwości zamówienia dostawy na konkretną godzinę.
- Wejście na łódzki rynek to dla nas naturalny krok – z jednej strony ze względu na potencjał dużego miasta, liczącego aż 670 tys. osób, a z drugiej z uwagi na kwestie logistyczne i bliskość naszego supernowoczesnego, zautomatyzowanego magazynu pod Warszawą. To właśnie z niego są realizowane dostawy do Łodzi – mówi Magdalena Szuszkiewicz, prezeska zarządu Frisco.
Nowoczesne centrum dystrybucyjne Frisco w Marysinie działa od grudnia 2023 r. Wykorzystuje zaawansowaną automatykę: dzięki systemowi shuttle z 6 alejkami (w tym 2 chłodzonymi), szybkim stacjom GTP pakującym ok. 60% towarów oraz 9 nowoczesnym stanowiskom CoBOP w strefie chłodzonej, może obsługiwać do nawet 4 tys. zamówień dziennie i 115 tys. linii produktowych.
Obsługa zamówień z Łodzi sprawi, że Frisco będzie mogło w większym stopniu wykorzystywać możliwości magazynu. To jeden z wielu przykładów na to, że dla polskiego lidera e-grocery wejście na kolejny rynek oznacza nie tylko większe przychody, ale i efektywność.
- Większa skala działania to dla nas szansa na lepsze wykorzystanie struktur logistycznych. Wzrost wolumenu zamówień oznacza, że możemy obniżyć średni koszt dostawy, podnieść efektywność magazynów i zwiększyć marże operacyjne – wymienia Magdalena Szuszkiewicz.
Jako jedyny w Polsce istotny gracz typu pure player, Frisco działa już we wszystkich polskich miastach powyżej 0,5 mln mieszkańców. Poza Łodzią, dostawy Frisco Vanem są też realizowane w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, Poznaniu, Katowicach i w Trójmiejście. Samochód jest wyposażony w chłodnie, co zapewnia najwyższą jakość dostarczanych produktów, w tym warzyw i owoców. Dodatkowo na terenie całej Polski dostępne są zakupy we Frisco z dostawą DPD – bez produktów chłodzonych, mrożonek, owoców, warzyw i produktów szklanych. To właśnie z tej formy zakupów jeszcze do niedawna korzystali łódzcy klienci spółki.
Warto przypomnieć, że niedawno Frisco rozpoczęło kolejną fazę testów autorskiego narzędzia opartego na sztucznej inteligencji, które łączy planowanie posiłków z automatyzacją zakupów. Friscoach pozwala na komponowanie posiłków zgodnie z preferencjami żywieniowymi, budżetem, domowymi zapasami i aktualną ofertą sklepu. Proponuje konkretne przepisy, a na ich podstawie gotowe listy zakupów, które można ręcznie zoptymalizować lub dodać do koszyka jednym dotknięciem. Rozwój tej funkcjonalności rewolucjonizuje sposób myślenia o zakupach online, znacznie rozszerzając rolę, jaką Frisco jako marka może pełnić w życiu klientów – teraz także w Łodzi.
Paweł Trocki to manager z 20-letnim doświadczeniem na stanowiskach związanych z transformacją cyfrową. W toku kariery zawodowej był związany m.in. z PwC, Euronetem i Allegro, a także z G2A.com, gdzie w latach 2022-2024 jako Chief Product Officer kierował strategią produktową firmy na globalnym rynku cyfrowym. Ostatnio związany z sektorem energetycznym i spółką Respect Energy, w której jako Head of Product & Technology odpowiadał za wypracowanie roadmapy i modelu zarządzania procesami technologicznymi. Jest absolwentem Szkoły Głównej Handlowej oraz Wyższej Szkoły Handlu i Prawa w Warszawie.
Jako nowy członek zarządu Grupy Eurocash, Paweł Trocki obejmie odpowiedzialność za transformację cyfrową spółki – w tym Innowacyjną Platformę Handlu i supermarket internetowy Frisco.
– Niezależny handel potrzebuje dziś narzędzi, które pozwolą mu konkurować z największymi graczami – szybko, elastycznie i w oparciu o dane. Dlatego cyfryzacja to jeden z najważniejszych kierunków rozwoju Grupy Eurocash. Cieszę się, że dołącza do nas Paweł Trocki, lider z dużym doświadczeniem w projektowaniu i wdrażaniu nowoczesnych rozwiązań, który potrafi łączyć technologię z realnymi potrzebami biznesu. Jednocześnie dziękuję Szymonowi Mitorajowi za ogromny wkład w rozwój obszaru cyfrowego w Grupie – mówi Paweł Surówka, prezes Grupy Eurocash.
Paweł Trocki przejmie odpowiedzialność za pion cyfryzacji w Eurocash po Szymonie Mitoraju, który w ubiegłym miesiącu, po ponad dwóch latach współpracy z Grupą, złożył rezygnację ze stanowiska z przyczyn osobistych.
Obecność nowego uczestnika w EMD, który zostanie utworzony przez Grupę Eurocash, Grupę Chorten i Netto Polska, powinna przełożyć się na poprawę warunków zakupowych dla detalistów współpracujących w ramach sieci Grupy Eurocash i Chorten oraz klientów sieci sklepów Netto Polska. Razem zrzeszają one około 20 tys. sklepów, generując roczny obrót przekraczający 12 miliardów euro, co czyni je drugim największym graczem na polskim rynku sprzedaży detalicznej.
Po uzyskaniu zgody Prezesa UOKiK na utworzenie wspólnego przedsiębiorcy w postaci spółki joint venture, spółka dołączy do EMD, co pozwoli uczestnikom czerpać korzyści z przynależności prawdopodobnie w przyszłym roku.
- Dołączenie do EMD – silnej grupy opartej na partnerstwie, współpracującej z największymi globalnymi producentami i oferującej szeroki wachlarz produktów oraz narzędzi marketingowych – to dla nas krok, który pozwoli wzmocnić pozycję naszych sklepów, przyspieszyć rozwój zorientowany na klienta i realnie wpłynąć na pozytywną zmianę na polskim rynku – podkreśla Paweł Surówka, prezes Grupy Eurocash.
- W Netto dążymy do tego, aby codzienne zakupy były łatwe i inspirujące. To właśnie ta idea stoi za wszystkimi naszymi decyzjami biznesowymi i podejmowanymi działaniami. Dołączenie do grupy zakupowej EMD wraz z Grupą Eurocash i Grupą Chorten zdecydowanie wpisuje się w ten cel. Efekt skali, jaki możemy razem osiągnąć, otworzy przed nami nowe możliwości i pozytywnie przełoży się na ofertę dla naszych klientów. To właśnie jest dla nas najważniejsze – mówi Brian Olesen, CEO Netto Polska.
European Marketing Distribution (EMD) to największa w Europie międzynarodowa grupa zakupowa w sektorze handlu detalicznego FMCG. Zrzesza niezależnych detalistów i dystrybutorów z ponad 15 krajów, umożliwiając im wspólne negocjacje z globalnymi producentami. Dzięki skali działania i współpracy międzynarodowej EMD wzmacnia pozycję zakupową swoich członków wobec dużych koncernów. Organizacja obsługuje setki tysięcy sklepów w całej Europie i odgrywa kluczową rolę w optymalizacji warunków handlowych dla sieci detalicznych.
Niezmiennym celem Grupy Eurocash jest wspieranie detalistów w spełnianiu rosnących oczekiwań konsumentów.
- Od trzydziestu lat wspieramy rozwój handlu w Polsce i doskonale rozumiemy wyzwania, przed którymi dziś stoją właściciele sklepów. W obecnej sytuacji rynkowej najważniejsze są konkretne, skuteczne narzędzia, które pomagają utrzymać klientów i konkurować z największymi sieciami. Programy, które wdrażamy, to odpowiedź na te potrzeby: oferujemy partnerom m.in. dostęp do stabilnych warunków zakupowych przy regularnych marżach połączonych z możliwością zaoferowania takich cen detalicznych, które konsumenci widzą w największych sieciach handlowych. To realne wsparcie w budowaniu konkurencyjności i wzmacnianiu pozycji lokalnych sklepów w ich społecznościach – podkreśla Marcin Celejowski, członek zarządu odpowiedzialny za obszar zakupów handlowych.
Liga Niskich Cen to program gwarancji maksymalnych cen detalicznych na najpopularniejsze produkty – m.in. nabiał, wędliny, napoje, słodycze czy alkohol. Przedsiębiorcy, którzy do niego przystępują, zobowiązują się do utrzymania określonych maksymalnych cen brutto, przy jednoczesnej gwarancji stałej ceny zakupu topowych produktów FMCG w hurtowniach Grupy Eurocash w danym miesiącu, również z dowozem. Zakres produktów objętych gwarancją niskich cen wynosi od 300 do 700 pozycji – w zależności od formatu sklepu. Asortyment dobierany jest na podstawie analizy rotacji i potencjału sprzedażowego, a docelowo lista ma objąć nawet 1000 produktów.
Program został uruchomiony w kwietniu 2025 roku po rocznym pilotażu, w którym udział wzięło ponad 1000 sklepów. Obecnie korzysta z niego już blisko 4 tysiące placówek. Program działa w oparciu o EuroPlatformę, nowoczesny ekosystem udostępniany detalistom przez podmioty Grupy Eurocash. Dla nowych klientów przygotowano pakiet benefitów pozwalających znacząco obniżyć koszty integracji z systemem.
Grupa Eurocash, swoim klientom hurtowym, zaprezentowała również program lojalnościowy – Ligę Twardych Graczy. Jego celem jest wzmacnianie relacji z przedsiębiorcami oraz nagradzanie ich za systematyczną i trwałą aktywność zakupową. Uczestnicy zdobywają wirtualną walutę – tzw. EUROzłotówki – które mogą wymieniać na nagrody z katalogu dostosowanego do potrzeb właścicieli sklepów: od wyposażenia i sprzętu, przez rabaty na zakupy, po nagrody osobiste. Program jest otwarty dla właścicieli sklepów detalicznych i docelowo może objąć nawet 34 tys. klientów Eurocash Dystrybucja i Cash&Carry.
- W tak konkurencyjnym i dynamicznym otoczeniu jak handel detaliczny, lojalność staje się kluczowa. Liga Twardych Graczy to narzędzie wspierające budowanie długofalowych relacji z przedsiębiorcami – poprzez nagradzanie za systematyczną współpracę i konkretne działania zakupowe. To także narzędzie, które pozwala nam lepiej rozumieć realia pracy właścicieli sklepów. Dzięki analizie aktywności w programie możemy szybciej reagować na potrzeby, tworzyć trafniejsze oferty i skuteczniej wspierać ich w codziennych wyzwaniach – mówi Tomasz Polański, członek zarządu odpowiedzialny za segment hurtowy.
Szczególną rolę w programie odgrywają jego ambasadorzy – Joanna Jędrzejczyk i Bartosz Kurek. Znani sportowcy inspirują przedsiębiorców do aktywnego rozwoju swoich firm i codziennego podejmowania wyzwań, z jakimi mierzą się „twardzi gracze” polskiego handlu.
Współpraca Grupy Eurocash z Google Cloud Polska polega na wdrożeniu nowoczesnych rozwiązań technologicznych, w szczególności w obszarze chmury obliczeniowej GCP (Google Cloud Platform). Dotychczas zrealizowane działania obejmują m.in. migrację systemu SAP do środowiska chmurowego oraz budowę nowoczesnej infrastruktury będącej fundamentem pod kolejne projekty z obszaru cyfryzacji.
Wypracowane rozwiązania pozwalają Grupie Eurocash na kompleksową modernizację systemów IT, optymalizują procesy operacyjne i zwiększają elastyczność technologii. Spółki podkreślają, że współpraca ma strategiczny, długofalowy charakter. Prowadzone są rozmowy na temat szerszych obszarów współpracy i kolejnych innowacyjnych projektów.
- Stworzenie skalowalnej i bezpiecznej architektury wielochmurowej umożliwia optymalne i zwinne zarządzanie zasobami, co przekłada się na lepsze zarządzanie operacjami oraz sprawniejszy przepływ informacji w całej organizacji. Ważnym elementem przyszłej współpracy jest rozwijanie infrastruktury wspierającej efektywne zarządzanie danymi, co pozwoli m.in. na redukcję kosztów oraz poprawę jakości danych. Dzięki podejściu data-oriented możliwe będzie lepsze podejmowanie decyzji biznesowych, opartych na zaawansowanej analizie i przewidywaniu kluczowych zmian na rynku – mówi Robert Ciechomski, Dyrektor IT w Grupie Eurocash.
Transformacja cyfrowa to kluczowy element strategii Grupy Eurocash. Spółka konsekwentnie dąży, aby technologie nie tylko usprawniały wewnętrzne procesy, ale także wspierały handel tradycyjny, dostarczając klientom i partnerom nowoczesne narzędzia.
- Od lat inwestujemy w rozwój narzędzi wspierających zarządzanie biznesem, takich jak EuroPlatform, równocześnie korzystając z doświadczenia i rozwiązań liderów technologicznych. Google Cloud Polska, jako nasz partner technologiczny, wnosi do współpracy niezbędne know-how oraz infrastrukturę, co pozwala realizować projekty na dużą skalę i zwiększać efektywność rynku handlu tradycyjnego w Polsce – podkreśla Paweł Surówka, prezes Grupy Eurocash.
Zarówno Eurocash, jak i Google Cloud Polska podkreślają strategiczną wagę tej współpracy, widząc w niej fundament dla przyszłych innowacji i dalszego wzmacniania pozycji Grupy Eurocash na rynku. Partnerstwo to ma na celu nie tylko optymalizację bieżących operacji, ale również otwieranie nowych możliwości w dynamicznie zmieniającym się świecie cyfrowym.
- Współpraca z Grupą Eurocash ma dla Google Cloud strategiczne znaczenie. Dotychczasowe działania, obejmujące migrację kluczowych systemów do chmury Google, już teraz przynoszą Eurocash wymierne korzyści, wspierając efektywność operacyjną i elastyczność technologiczną spółki. To jednak dopiero początek naszej wspólnej drogi – z niecierpliwością czekamy na kolejne etapy cyfrowego rozwoju Eurocash, w których Google Cloud będzie kluczowym partnerem, wspierającym innowacje i dalszą transformację - zauważa Magdalena Dziewguć, Country Director Google Cloud Polska.
Od początku 2025 r. Grupa Eurocash realizuje modernizację sieci ABC, Groszek i Euro Sklep działających pod marką parasolową Moje Sklepy. Jak podaje spółka, nowa identyfikacja wizualna pojawiła się już w ponad 3000 placówkach, a w witrynach i wnętrzach sklepów zamontowane zostały ekrany LCD.
Nowa strategia obejmuje nie tylko zmianę warstwy wizualnej witryn i elementów wnętrz placówek, ale również digitalizację komunikacji marketingowej. Na nowo zamontowanych ekranach LCD wyświetlane są cyfrowe gazetki dostosowane do formatu sklepu. W dużych lokalnych marketach stawia się na rozbudowaną ofertę promocyjną, obejmującą m.in. produkty świeże i nabiał, natomiast w mniejszych sklepach – na mocną selekcję promocji w kategoriach piw, napojów i przekąsek. Zróżnicowanie oferty promocyjnej przekłada się na trafniejsze kontrakty z producentami oraz większe zadowolenie zarówno detalistów, jak i klientów.
- Skala i zakres zmian w sieci Moje Sklepy jest bezprecedensowa – w zaledwie parę miesięcy zmodernizowaliśmy kilka tysięcy placówek, co nie miało wcześniej miejsca w żadnej sieci franczyzowej w Polsce. To efekt ogromnego wysiłku setek osób w terenie. Digitalizacja komunikacji to nie tylko odpowiedź na rynkowe trendy – to także sposób, by skuteczniej docierać do konsumentów z atrakcyjną ofertą i zmieniać postrzeganie cenowe lokalnych sklepów. Poprzez ekrany LCD i aplikację Moje Sklepy pokazujemy, że nasze promocje realnie konkurują z ofertą dyskontów. Już teraz widzimy wymierne efekty – przejrzyste witryny, lepsze dopasowanie oferty i wzrost skuteczności promocji, szczególnie w gazetkach. Egzekucja ofert promocyjnych wzrosła w mniejszych sklepach o 20%, a w większych przekracza już 95% - mówi Dominik Kasperek, prezes zarządu Eurocash Sieci Partnerskie.
Równolegle do prowadzonych modernizacji, Grupa rozwija aplikację mobilną Moje Sklepy przeznaczoną zarówno dla wszystkich sieci działających pod marką parasolową, jak i dla niezależnych sklepów partnerskich. Aplikacja staje się kluczowym narzędziem budowania relacji z konsumentami. Poza placówkami działającymi pod marką parasolową, do programu lojalnościowego dołączyło już ponad 3200 sklepów niezależnych. Łącznie z ofert dostępnych w aplikacji można korzystać w ponad 8 500 placówkach, co czyni ten program jednym z najszerzej dostępnych w polskim handlu detalicznym. Obecnie aplikacja gromadzi 350 tys. użytkowników i ta liczba systematycznie rośnie.
Jak podkreśla spółka, funkcje dostępne w aplikacji – takie jak kupony, loterie, zdrapki czy akcje specjalne w ramach „Mega Weekendu” – cieszą się bardzo wysoką aktywnością użytkowników. Przykładowo, kupony na kolejne zakupy z akcji „Mega Wyzwania” wykorzystywane są w 80% przypadków, a wybrane promocje przekładają się na wzrosty sprzedaży sięgające 200–400%. Dane pokazują też wyraźny efekt w wynikach sprzedażowych: sklepy aktywnie korzystające z aplikacji notują wskaźnik LFL wyższy o 3,2 p.p., a średnia wartość koszyka jest w nich aż o 115% większa niż w niezależnych placówkach spoza ekosystemu sieci.
- Za sukcesem modernizacji stoją zarówno szeroki zakres działań, jak i zaangażowana współpraca z franczyzobiorcami – od planowania po realizację. – Współpraca z właścicielami sklepów jest kluczowa dla powodzenia całego projektu. Spotykamy się regularnie w ramach Rady Partnerów, ale pracujemy też operacyjnie – w mniejszych zespołach roboczych zajmujących się ofertą, promocjami czy komunikacją. To dzięki tym rozmowom jesteśmy w stanie szybko reagować na potrzeby sklepów i dostosowywać działania do rzeczywistości w terenie. Zawsze możemy liczyć na wsparcie naszych franczyzobiorców – podkreśla Dominik Kasperek.
Wizerunkowej zmianie marki Moje Sklepy towarzyszy ogólnopolska kampania reklamowa, której celem jest dotarcie do nowych klientów i budowanie zaangażowania. Ambasadorami kampanii zostali Cezary Żak oraz popularny youtuber ReZigiusz, którzy promują lokalny charakter sklepów oraz korzyści płynące z korzystania z aplikacji. Kampania będzie realizowana do końca 2025 r. i obejmuje kanały digitalowe, w tym media społecznościowe, stacje radiowe oraz POS.
Nowa strategia dla sieci Moje Sklepy to największy w historii Grupy Eurocash projekt modernizacji i cyfryzacji sieci franczyzowych i partnerskich. Jej celem jest umocnienie pozycji sklepów mało i średnio formatowych na konkurencyjnym rynku poprzez lepsze dopasowanie oferty do potrzeb klientów, nowoczesną komunikację marketingową i rozwój narzędzi cyfrowych. Grupa Eurocash przeznaczyła na realizację strategii ponad 40 milionów złotych.
Janusz Kulik to ceniony lider z prawie trzydziestoletnim doświadczeniem w strategicznej transformacji i dynamicznym rozwoju firm handlowych na rynkach europejskich. Przez blisko dwie dekady był związany z Grupą REWE, trzecim największym detalistą w Europie, w której Zarządzie zasiadał w latach 2009-2021. Był kluczową postacią w opracowywaniu i wdrażaniu nowej strategii dla regionu CEE, innowacyjnych koncepcji sklepów oraz realizacji projektów fuzji i przejęć. Odegrał również istotną rolę w tworzeniu nowej struktury organizacyjnej oraz w opracowaniu i implementacji strategii cyfryzacji, obejmującej zarówno procesy sklepowe, jak i rozwój e-commerce. Wcześniej związany był z takimi spółkami jak Carrefour Polska i Makro Cash&Carry Polska. W ostatnich latach doradzał wiodącym funduszom inwestycyjnym oraz pełnił funkcje doradcze i coachingowe dla zarządów spółek w Niemczech, Austrii i Polsce.
Od ponad dwóch lat Janusz Kulik wspierał Grupę Eurocash jako doradca zarządu, koncentrując się na obszarze detalicznym i sieci Delikatesy Centrum. Przejmując teraz bezpośrednie zarządzanie tym segmentem, będzie odpowiadał za jego dalszy rozwój i transformację.
- Międzynarodowe doświadczenie Janusza Kulika w budowaniu silnych sieci detalicznych, takich jak REWE czy BILLA, które odnoszą sukcesy na wielu rynkach Europy, to ogromna wartość dla naszej organizacji. Jestem przekonany, że w tej części Europy trudno o lepszego eksperta od segmentu supermarketów – zna rynek, rozumie specyfikę franczyzy i potrafi przekuwać strategię w konkretne wyniki. Cieszę się, że dołącza do naszego zespołu i wierzę, że pod jego kierunkiem Delikatesy Centrum staną się najlepszą siecią supermarketów proximity w Polsce. Cały zarząd Grupy Eurocash wierzy w ten model i jego przyszłość – podkreśla Paweł Surówka, prezes zarządu Grupy Eurocash.
Dariusz Stolarczyk był związany z Grupą Eurocash od 2018 roku, początkowo jako prezes zarządu Eurocash Serwis, z sukcesem kierował rozwojem spółki, zapewniając jej stabilny wzrost i bardzo dobre wyniki finansowe. Od lutego 2022 roku pełnił funkcję członka zarządu Eurocash S.A. oraz spółek zależnych odpowiadając za cały segment detaliczny, w tym sieć Delikatesy Centrum. Wcześniej związany był m.in. z Eton Park Fund, Asseco Poland, Globe Trade Centre, NFI EMPIK Media & Fashion czy Accenture.
- Bardzo dziękuję Dariuszowi Stolarczykowi za jego wkład i oddanie Grupie Eurocash w ostatnich latach. Wspólnie z całym Zarządem życzymy mu wszystkiego dobrego i wielu sukcesów w realizacji kolejnych zawodowych wyzwań – dodaje Surówka.
· Sprzedaż Grupy Eurocash w 1 kw. 2025 r. wyniosła 6,9 mld zł, 7,6% poniżej ubiegłego roku
· Na negatywną dynamikę sprzedaży wpływ miał efekt kalendarzowy w postaci późniejszego terminu świąt Wielkiej Nocy w 2025 r. w porównaniu z 2024 r.
· Strata netto wyniosła 87 mln zł i była nieznacznie niższa niż w 1 kw. 2024 r.
· W pierwszym kwartale spółka poniosła 8 mln zł niepowtarzalnych kosztów związanych z zamknięciem 59 sklepów w Delikatesach Centrum i Dużym Benie.
· Konsekwentna realizacja strategii i poprawiająca się sytuacja rynkowa stanowią dobrą perspektywę poprawy rentowności w nadchodzących kwartałach.
Grupa Eurocash w pierwszym kwartale 2025 r. wypracowała 6,9 mld zł przychodów, co oznacza 7,6% spadku w porównaniu do analogicznego okresu 2024 r. Zysk EBITDA wyniósł 121 mln zł, przy zachowaniu rentowności EBITDA na poziomie 1,8%, natomiast strata netto była o 0,2% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku i wyniosła 87 mln zł.
– Pierwszy kwartał był zgodny z naszymi przewidywaniami. Na przychody i wyniki wpłynęło przesunięcie świąt wielkanocnych na drugi kwartał oraz podwyżka akcyzy na alkohol i papierosy, która spowodowała przełożenie zakupu tych towarów odpowiednio na poprzedni i następny kwartał. Podniesienie wysokości płacy minimalnej o 9% miało również przełożenie na stronę kosztową. Mimo to wynik i nasze udziały w rynku zostały utrzymane na zbliżonym poziomie do pierwszego kwartału 2024 r. – ocenia Piotr Nowjalis, członek zarządu i CFO Grupy Eurocash.
– Perspektywa jednego kwartału jest zbyt krótka, żeby ocenić stan rynku. Znacznie lepiej będą to obrazowały wyniki za półrocze. Pierwsze sygnały mamy pozytywne. Cały rok powinien przynieść poprawę rentowności, wynikającą z dobrego przygotowania organizacyjnego oraz utrzymywania dyscypliny kosztowej. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami będziemy również zamykać sklepy własne nierokujące poprawy, prowadzone w ramach sieci Delikatesy Centrum i Duży Ben. Jednorazowe koszty zamknięć nierentownych placówek wyniosły blisko 8 mln zł w 1 kw. b.r. – mówi Paweł Surówka, prezes Grupy Eurocash.
Kierunek: efektywność
Wzmacnianie efektywności biznesu Grupy to m.in. nowa strategia rozwoju sieci partnerskich ABC, Groszek i Euro Sklep działających pod marką parasolową „Moje Sklepy”. W modernizację 4 tys. sklepów do końca 2025 r., rozwój narzędzi digitalowych oraz działania promocyjne Grupa Eurocash inwestuje 40 mln zł.
– W pierwszym kwartale włożyliśmy dużo wysiłku we wspieraniu franczyzobiorców i rozwijanie dedykowanych programów wzmacniających komunikację i działania marketingowe skierowane do konsumentów. Pracujemy także nad nową strategią Frisco, która wzmocni efektywność tego segmentu i pozwoli na jeszcze szybsze zwiększenie udziałów w rynku – wylicza Paweł Surówka.
O skuteczności reżimu kosztowego świadczy obniżenie kosztów o 1,3% w porównaniu do pierwszego kwartału 2024 r. Dodatkowo Grupa poprawiła o sześć dni cykl konwersji gotówki.
Grupa Eurocash w 2025 r. świętuje 30 lat działalności. Choć zaczynała z kilkoma hurtowniami cash & carry w portfolio, dziś jest liderem hurtu FMCG z niemal 30% udziałami w rynku, numerem jeden w e-grocery i największym organizatorem franczyz i systemów partnerskich.
Grupa Eurocash kończy w tym roku 30 lat. Z okazji jubileuszu podsumowuje swój wkład w rozwój handlu i mówi wprost: zamykają się głównie sklepy niezrzeszone1, a detalistom opłaca się integracja z siecią. Jednocześnie podkreśla, że z siecią liczącą ponad 15,5 tys. placówek jest nie tylko czołowym hurtownikiem FMCG, ale też – zgodnie z analizą Deloitte – największym franczyzodawcą w Polsce. Według najbardziej aktualnych danych Ministerstwa Finansów o podatnikach CIT w 2023 r., z przychodami na poziomie ok. 35 mld zł, Grupa wyprzedziła drugą na podium Żabkę o ponad 10 mld zł, a sieć Carrefour o prawie 25 mld zł.2
Poza liczbą sklepów i wielkością przychodów, Grupa Eurocash wyprzedza innych organizatorów franczyz i systemów partnerskich także pod kątem wielkości zatrudnienia. Z liczbą 19 tys. pracowników ląduje na szczycie podium, przed Stokrotką (12 tys.) i Polską Grupą Supermarketów (10 tys.). Warto podkreślić, że pozycję największego franczyzodawcy Eurocash utrzymuje niezależnie od branży. Dla porównania, w sieci Orlen działa ok. 3,5 tys. placówek, a restauracje popularnej sieci McDonald’s liczą 546 placówek.
Zgodnie z danymi PMR, sklepy zrzeszone w sieciach Eurocash - takich jak Delikatesy Centrum, ABC, Groszek, Euro Sklep, Lewiatan czy Gama, stanowią aż 1/3 wszystkich sklepów prowadzonych w modelach takich jak franczyza i 1/4 wszystkich sklepów spożywczych działających w Polsce.3
– Jesteśmy liderem rynku – czołowym hurtownikiem, jednym z kluczowych pracodawców, a teraz także największym franczyzodawcą w kraju. Od 30 lat konsekwentnie budujemy handel w Polsce, przechodząc imponującą drogę: od wykupu menadżerskiego, przez debiut giełdowy, po strategiczne akwizycje, takie jak przejęcie Tradisu. Blisko współpracujemy z naszymi klientami, pomagając im rozwijać i prowadzić sklepy. Inwestujemy w rynek lokalny, wspierając jego wzrost i digitalizację. Dzięki naszym franczyzom i systemom partnerskim, tworzymy niezależnym detalistom dogodne warunki do rozwoju, pozwalając im efektywnie konkurować z większymi graczami – mówi Luis Amaral, założyciel Grupy Eurocash.
Sklepy lokalne potrzebują integracji w ramach sieci partnerskich i franczyzowych nie tylko po to, żeby rosnąć, ale też po to, żeby przetrwać. Z ogólnorynkowych danych wynika, że za spadek liczby sklepów lokalnych w aż 97 proc. odpowiadają placówki poniżej 40 mkw. i właśnie sklepy niezrzeszone4. Wniosek jest prosty: tylko w grupie i z precyzyjnymi narzędziami do rozliczeń w oparciu o dane – takimi jak np. rozwijana przez Eurocash EuroPlatforma, sklepy lokalne zyskują dostęp do cen i ofert pozwalających im skutecznie konkurować na rynku.
Zorganizowane w największych franczyzach i systemach partnerskich sklepy do 100 mkw. już teraz osiągają średnio o 6-7 proc. lepsze wyniki niż niezrzeszone placówki w podobnym metrażu5.W miarę dalszej integracji rynku – ich przewaga będzie tylko rosnąć.
Właśnie na tym opiera się wizja Eurocash, któremu przez ostatnie trzy dekady udało się zbudować kompleksowy, sprawnie działający ekosystem wspierający lokalnych detalistów w każdym aspekcie prowadzenia biznesu i na każdym etapie jego rozwoju. Grupa pomaga klientom w reagowaniu na bieżące wyzwania, ale przede wszystkim oferuje im narzędzia: platformy do zarządzania biznesem, m.in. eurocash.pl czy EuroPlatform, programy lojalnościowe, atrakcyjne promocje i asortyment, które mają realny wpływ na wyniki sklepów. Przykładowo w sieciach Groszek, ABC i Euro Sklep, działających w ramach spółki Eurocash Sieci Partnerskie, dynamika wartości sprzedaży w sklepach stosujących promocje detaliczne jest średniorocznie o 2,8 proc. wyższa niż w sklepach, które z nich nie korzystają. Tak samo wygląda to w przypadku liczby paragonów. Placówki stosujące promocje wypadają też o 3,6 proc. lepiej pod kątem dynamiki ilości sprzedaży.
– Badania konsumenckie wyraźnie pokazują, że pomimo aktualnej presji na ceny i promocje, polski konsument ma coraz większą siłą nabywczą i coraz bardziej docenia jakość, świeżość, lokalność i personalizację. To wszystko atuty, które według europejskich benchmarków najlepiej spełniają franczyzy. Właśnie dlatego wierzymy w ten model i konsekwentnie realizujemy swoją strategię, stawiając na rozwój czołowej organizacji detalicznej w Polsce. Dostrzegamy ogromny potencjał w przyłączaniu nowych sklepów do naszych sieci i systematycznie zwiększamy udziały rynkowe, wzmacniając pozycję lokalnego handlu – komentuje Paweł Surówka, prezes zarządu Grupy Eurocash.
Aby uzyskać dostęp do najbardziej atrakcyjnych promocji, sklepy muszą być częścią silnych struktur sieciowych. Nad tym właśnie – z sukcesem – pracuje Eurocash w obszarze swoich sieci partnerskich, w których już prawie 6 z 7,5 tys. detalistów (80 proc.) dołączyło do EuroPlatform. Lewiatan i Gama są już w całości zintegrowane i z sukcesem wprowadzają komunikację opartą na lokalności. Zintegrowane są również Delikatesy Centrum, których wyróżnikiem są szerokie promocje i Delikarta – oparty o algorytmy AI program lojalnościowy, który w 2024 r. przekroczył próg 4 mln użytkowników.
– Trzydziestolecie Grupy Eurocash zbiegło się w czasie z bardzo wymagającym okresem dla całej branży spożywczej w Polsce. W wyniku gwałtownej inflacji, nawet po jej wyhamowaniu konsumenci dalej ograniczają wydatki, a sieci intensywnie o nich walczą. Nie brakuje też innych wyzwań, takich jak wchodzący w życie system kaucyjny. W takich okolicznościach szczególnie mocno wybrzmiewają argumenty za tym, że warto się organizować i korzystać z siły grupy. A jeszcze lepiej: z siły największego polskiego franczyzodawcy – podsumowuje Paweł Surówka, prezes zarządu Grupy Eurocash.
[1] CMR
[2] Źródłem jest lista największych podatników CIT Ministerstwa Finansów za 2023 r. (dane za 2024 r. nie zostały jeszcze opublikowane przez Ministerstwo). Brak na niej franczyzodawców, którzy zorganizowani są jako wiele spółek i mniejszych podmiotów, ale według szacunków Deloitte ich przychody ze sprzedaży w segmencie FMCG nie mogły przekraczać 10 mld zł w 2023 r.
[3] Nie licząc sklepów specjalistycznych i na stacjach benzynowych. PMR Market Experts, Handel detaliczny artykułami spożywczymi w Polsce, 2024.
[4] CMR
[5] CMR
Spróbuj wyszukać ponownie.