
Po intensywnych działaniach przygotowawczych do wdrożenia systemu kaucyjnego w sieciach Grupy Eurocash, właśnie rozpoczął się ich kolejny etap – kampania edukacyjna nt. funkcjonowania systemu. To pierwsza tego typu akcja, wspierająca niezależne sklepy w całej Polsce w edukacji ich klientów, nt. zwrotu opakowań objętych kaucją. Z przygotowanych na potrzeby kampanii materiałów mogą korzystać zarówno klienci sieci zrzeszonych w ramach Grupy, jak również wszystkie niezrzeszone sklepy dokonujące zakupów w hurtowniach i poprzez platformy zakupowe Eurocash. Do inicjatywy przystąpiło już ok. 5 tysięcy sklepów zrzeszonych w Grupie Eurocash i dołączają kolejne.
Według dostępnych badań[1] 75% konsumentów słyszało, że za miesiąc zacznie obowiązywać ustawa o systemie kaucyjnym, ale niemal ¾ Polek i Polaków nie posiada pełnej wiedzy, jak będzie on funkcjonował, a połowa[2] z nas błędnie wskazuje, jakie opakowania będzie można zwrócić. To mocny sygnał, że edukacja w tym obszarze jest niezbędna i pilna. Dlatego Grupa Eurocash wyszła z inicjatywą kampanii edukacyjnej skierowanej do klientów sklepów – zarówno tych zrzeszonych w sieciach Grupy, jak i tych, które zaopatrują się w towar poprzez oferowane przez Eurocash rozwiązania.
– Od początku było dla nas jasne, że chcemy zawalczyć nie tylko o konkurencyjność niezależnych sklepów, z których znakomita większość ze względu na swój mały metraż znalazłaby się poza systemem kaucyjnym, ale też o lojalność ich klientów – mówi Joanna Szubielska, starszy menadżer ds. zapewnienia jakości i BHP i liderka projektu systemu kaucyjnego w Grupie Eurocash. – Przeprowadziliśmy najpierw testy odbioru opakowań po napojach – zbiórkę manualną i butelkomaty – by zobaczyć, które rozwiązania sprawdzą się w danym formacie sklepu. Negocjowaliśmy z dostawcami maszyn i systemów kasowych, by móc zaproponować naszym franczyzobiorcom i klientom biznesowym, dokonującym zakupów w Eurocash, korzystniejsze niż na rynku warunki. Przygotowaliśmy też dla nich specjalny poradnik, który krok po kroku tłumaczy właścicielom sklepów, jak działa system kaucyjny i dlaczego warto się do niego przyłączyć. Teraz przyszła kolej na konsumentów – to również od nich będzie zależało powodzenie wdrożenia systemu kaucyjnego w naszym kraju – dodaje Joanna Szubielska.
Plakat dla każdego niezależnego sklepu
Kampania edukacyjna prowadzona jest dwutorowo – zarówno do właścicieli sklepów, z informacją ,dlaczego warto się przyłączyć i wywiesić plakat, jak też do konsumentów –poprzez plakaty papierowe i na ekranach LED w witrynach sklepów.
Grupa Eurocash przygotowała materiały – z brandingiem dla każdej swojej sieci, ale także uniwersalne(bez żadnego logotypu), które można powiesić w placówce. Plakaty drukowane można otrzymać od kierownika hurtowni Cash&Carry przy okazji zakupów lub od doradcy klienta.
W prosty i obrazkowy sposób konsumenci mogą dowiedzieć się, jakiego rodzaju opakowania można zwrócić, ile wynosi kaucja, jak przygotować opakowanie do zwrotu i w jaki sposób mogą być one odbierane przez sklep – przy kasie lub w butelkomacie (w zależności od rodzaju zbiórki w danym sklepie).
Akcją edukacyjną objęto ok. 15 tys. sklepów zrzeszonych w Grupie Eurocash w całej Polsce, jedna trzecia z nich już przystąpiła do kampanii i każdego dnia przyłączają się kolejne. Plakaty pobierają także przedsiębiorcy reprezentujący rynek niezależny – to dla nich spore ułatwienie i wsparcie w utrzymaniu lojalności swoich klientów.
– Pomagamy lokalnym sklepom odnaleźć się w nowych realiach, tak żeby po wdrożeniu systemu kaucyjnego mogły nadal pełnić ważną rolę w swoich społecznościach, jednocześnie wspierając rozwój gospodarki obiegu zamkniętego. System kaucyjny stanie się jednym z kluczowych czynników kształtujących przyszłość małych sklepów – mówi Dominik Kasperek, prezes spółki Eurocash Sieci Partnerskie, współodpowiedzialny za projekt systemu kaucyjnego w Grupie. – Rezygnacja z udziału w systemie może wiązać się z utratą klientów, którzy wybiorą konkurencję oferującą wygodny zwrot opakowań i odzyskanie kaucji. Również dlatego uruchomiliśmy kampanię edukacyjną: aby uświadomić właścicielom sklepów, że decyzji w tej sprawie nie można odkładać – dodaje.
[1] Badanie „Czy jesteśmy gotowi na system kaucyjny?” zrealizowane przez agencję badawczą Zymetria na zlecenie Reverse Logistics Group; źródło: https://www.portalspozywczy.pl/technologie/wiadomosci/konsumenci-gotowi-na-system-kaucyjny-quot-brakuje-pelnej-wiedzy-quot,278996.html
[2] Badanie redakcji “Wiadomości Handlowych" i firmy UCE Research, źródło: https://www.wiadomoscihandlowe.pl/opakowania-i-recykling/system-kaucyjny-i-rop/polacy-grzesza-niewiedza-o-systemie-kaucyjnym-poznaj-wyniki-naszego-badania-tylko-u-nas-2527622
Podobne artykuły