15-12-2022

15/12/2022

TOP 5 produktów FMCG o rosnącej popularności. Czy masz te kategorie w swoim sklepie?

Każdy przedsiębiorca prowadzący własny sklep wie, jak ważne jest wychodzenie naprzeciw oczekiwaniom klientów. By utrzymać pożądany przychód, trzeba stale dostosowywać asortyment do potrzeb konsumentów, a te zmieniają się nieraz jak w kalejdoskopie. Co więc warto wprowadzić do sprzedaży, by podążać za trendami? Sprawdź listę kategorii produktowych, których nie może zabraknąć w Twoim sklepie.

1. Produkty impulsowe

Choć wielu Polaków przyjęło ostatnio strategię zaciskania pasa, nadal chętnie podejmujemy decyzje zakupowe pod wpływem chwili. Takie działanie określane jest mianem zakupu impulsowego i najczęściej dotyczy produktów, które nie znajdują się na podstawowej liście zakupowej uzupełniającej domowe zapasy. Produkty tego typu stanowią kategorię artykułów, które charakteryzują się zazwyczaj niską ceną i niewielkim rozmiarem, dzięki czemu łatwo dorzucić je do koszyka[1].

W ubiegłorocznych badaniach przeprowadzonych przy okazji Black Friday ankietowani zadeklarowali, że impulsowo są w stanie wydać nawet trzycyfrowe sumy[2]. Wprawdzie tak wysokie wydatki dotyczą zakupów niespożywczych, niemniej warto pamiętać, że takim samym impulsom, tylko w innej skali, ulegają klienci osiedlowych sklepów. 67% osób wrzuca do koszyka rzeczy spoza listy, a trend ten utrzymuje się nawet pomimo rosnącej inflacji[3]. Płynie z tego ważny wniosek dla przedsiębiorców: w każdym sklepie warto zadbać o tzw. „impulsy”, dostępne w strefie przykasowej oraz o łączenie ekspozycji produktów komplementarnych, które kupowane są często razem. Do tej szerokiej kategorii zaliczyć można m.in. słodycze, napoje energetyczne, papierosy, baterie oraz niektóre podstawowe farmaceutyki[4].

Więcej informacji o produktach impulsowych znajdziesz tutaj.

2. Piwa bezalkoholowe

Polacy coraz większą uwagę przywiązują do zdrowego stylu życia, zmieniając tym samym swoje nawyki konsumenckie. W ramach dbania o zdrowie, sylwetkę, lepsze samopoczucie czy też ze względów zdrowotnych coraz chętniej rezygnują z produktów z kategorii alkoholi, zamieniając je na wersje bezalkoholowe. Według szacunków specjalistów, do 2024 roku konsumpcja napojów bezalkoholowych i niskoalkoholowych na świecie wzrośnie aż o 1/3[5], a nawet sama branża piwowarska mówi o “rewolucji 0%”. W nowym raporcie sektorowym czytamy, że pod względem wartości segment piw bezalkoholowych rośnie co roku w tempie dwucyfrowym i jeśli ten trend się utrzyma, wkrótce piwa 0% będą większą kategorią na rynku spożywczym niż herbata. Połowa Polaków pija piwa 0% przynajmniej raz w miesiącu, a 16% raz w tygodniu. Panowie chętniej sięgają po bezalkoholowe lagery, a panie po piwa z sokiem. Wszyscy jako motywację najczęściej podają chęć orzeźwienia oraz bezpieczeństwo za kierownicą[6]. Te dane mówią same za siebie: piwa bezalkoholowe po prostu trzeba mieć w asortymencie, a najlepiej od razu sprowadzić do sklepu wybór przynajmniej kilku smaków i gatunków.

Więcej informacji o alkoholach 0%, dostępnych jest tutaj.

3. Produkty roślinne

Mówiąc o zwrocie ku zdrowej diecie, nie sposób pominąć żywności roślinnej. Produkty bezmięsne lub bezmleczne są coraz częściej poszukiwane przez konsumentów, nie tylko zadeklarowanych wegan i wegetarian. Według danych Nielsen, zaledwie w ciągu 2021 roku rynek 4 kategorii produktów roślinnych (napojów, dań gotowych, jogurtów, past kanapkowych) zanotował wzrost o aż 29,5%. Przy tym prawie 70% Polaków uważa, że ograniczenie mięsa w diecie może mieć pozytywny wpływ na zdrowie. Co 4. osoba zamierza jeść więcej produktów roślinnych, a do zwiększenia ich ilości w diecie najbardziej zachęca ich przystępna cena[7]. Tę najłatwiej utrzymać, prowadząc sklep w formacie franczyzowym lub partnerskim, bo taka forma współpracy zapewnia dostęp do atrakcyjnej oferty w hurcie. Niezależnie jednak od ceny, roślinne dania i odpowiedniki nabiału warto wprowadzać do sprzedaży, monitorując, które z nich cieszą się największym zainteresowaniem klientów.

4. Dania gotowe

W ostatnich latach dynamicznie rozwija się także segment sklepów convenience, sprofilowanych na wygodne, szybkie zakupy, z dużą rolą produktów “na drogę” oraz dań gotowych. Dzisiejszy klient oczekuje ciekawego asortymentu, ale też pozytywnych doświadczeń, a obok cen i jakości zwraca uwagę na wygodę[8]. To właśnie z tego powodu nawet w osiedlowych sklepach coraz częściej dostępny jest asortyment dań gotowych – łatwe do zabrania na wynos i podgrzania w pracy czy w domu. Po takie rozwiązania sięga już niemal 2/3 Polaków, a wśród ich wyborów królują dania garmażeryjne, sałatki, dania do samodzielnego podgrzania i gotowe zestawy obiadowe[9]. Spośród wszystkich produktów z tej grupy dla lokalnych sklepów najbardziej istotne są różnego typu dania gotowe chłodzone, dania chłodzone mączne, a także dania w słoikach – ta trójka odpowiada za największe udziały wartościowe w podklasie dań gotowych[10]. Pierogi, krokiety, naleśniki, świeże sałatki, gotowe zestawy obiadowe, zupy do odgrzania oraz dania warzywno-mięsne w słoikach. Czy masz te produkty w swoim asortymencie? Jeśli nie, może czas to zmienić?

Więcej informacji o rozwiązaniach convenience w handlu, dostępnych jest tutaj.

5. Kawa na wynos

Choć daleko nam do Skandynawii, statystyczny Polak wypija co roku 95 litrów kawy[11], a po małą czarną sięga codziennie ponad 2/3 z nas. Kawę kupujemy w różnych typach sklepów, ale, jak wynika z danych CMR, do tych osiedlowych chętniej niż do marketów udajemy się po cappuccino i kawę mieloną[12]. Co ciekawe, nie tylko kupujemy kawę w osiedlowych sklepach, ale i często ją tam pijemy. Sklepy spożywcze znalazły się na 2. miejscu po stacjach benzynowych jeśli chodzi o spożycie kawy poza domem i wyprzedziły nawet kawiarnie![13]. Warto wykorzystać ten trend i zaproponować gorącą kawę swoim klientom, by zwiększyć wartość paragonu, ale też przyciągnąć do sklepu nowych kupujących. Zakup kawy nie zawsze jest planowany i często klienci sięgają po nią impulsowo, widząc, że jest dostępna. A dzięki gotowym formatom (stoiskom kawowym oferowanym przez zewnętrzne firmy) można łatwo zorganizować w sklepie kącik kawowy, obok którego zostaną wyeksponowane słodkie przekąski – idealne do sięgnięcia przy kawie.

Wprowadzanie nowych produktów do asortymentu sklepu to zawsze szansa na zwiększenie konkurencyjności i przyciągnięcie nowych klientów. Każdy przedsiębiorca powinien śledzić trendy i starać się na nie odpowiadać. Nowe rozwiązania, zwłaszcza te technologiczne, mogą wydawać się czasem zbyt rewolucyjne. Dlatego, postaw na małe zmiany! Wprowadź do swojego sklepu nowoczesne, ale proste rozwiązania i zwiększaj przychody swojej firmy.

[1] Zakupy impulsowe w Twoim sklepie - Porady dla Przedsiębiorcy | Grupa Eurocash

[2] https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykul/uwaga-na-czarny-piatek-ponad-polowa-polakow-pod-wplywem-impulsu-jest-w-stanie-wydac-dodatkowe-500-zl

[3] https://wiadomoscispozywcze.pl/artykuly/10688/juz-23-polakow-odkada-na-czarna-godzine-kusza-ich-jednak-nadal-impulsowe-zakupy/

[4] Tamże.

[5] https://wiadomoscispozywcze.pl/artykuly/9254/alkohole-00-zyskuja-na-znaczeniu-ktore-warianty-wybieraja-polacy/

[6] Raport Związku „Browary Polskie”, https://www.browary-polskie.pl/raport-rewolucja-00-na-rynku-piwowarskim/

[7] Raport Roślinniejemy, https://roslinniejemy.org/publikacje/postawy-wobec-diet-roslinnych-w-kontekscie-zdrowia-i-aktywnosci-fizycznej

[8] https://poradnikhandlowca.com.pl/artykuly/nielseniq-ceny-wplywaja-na-decyzje-zakupowe-polakow/

[9] https://retailmarketexperts.com/aktualnosci/badanie-pmr-kto-kupuje-dania-gotowe/

[10] https://wiadomoscispozywcze.pl/artykuly/8283/dania-gotowe-wszystko-co-musisz-wiedziec-o-tym-rynku/

[11] http://gospodarkapodkarpacka.pl/news/view/41600/rynek-kawy-w-polsce-i-na-swiecie-w-2020-r

[12] https://wiadomoscispozywcze.pl/artykuly/9130/polacy-wypijaja-ok-95-litrow-kawy-rocznie-jak-ksztatuje-sie-kategoria/

[13]https://www.horecatrends.pl/kawiarnie_oraz_puby_coctail_bary/115/gdzie_i_jaka_kawe_kupuja_polacy_najczesciej_na_wynos,10767.html

       

Podobne artykuły