11.05.2018 06:00

Grupa Eurocash publikuje wyniki finansowe za I kwartał 2018 r.
  • Sprzedaż Grupy Eurocash, liczona wg obowiązującego od tego roku standardu MSSF 15, wyniosła w I kwartale br. 5 mld zł, co oznacza wzrost o 7,5% w porównaniu z analogicznym okresem 2017 r.
  • Sprzedaż Grupy Eurocash wspierana jest bardzo dobrymi wynikami w segmencie hurtowym, który zanotował wzrost o 7,2% r/r, jak również w segmencie detalicznym, który z uwzględnieniem dystrybucji produktów świeżych zanotował wzrost o 8% r/r. 
  • Skonsolidowana marża brutto na sprzedaży w I kwartale 2018 r. sięgnęła ponad 11,6% wobec 11,4% przed rokiem. 
  • EBITDA Grupy Eurocash, czyli wynik operacyjny powiększony o amortyzację, w I kwartale br. wzrosła o 5,7% r/r i wyniosła 39,6 mln zł. 
  • Skonsolidowany wynik netto wyniósł -18,5 mln zł wobec -15 mln zł w I kwartale 2017 r. Wynik finansowy Grupy Eurocash wciąż jest pod wpływem wysokich nakładów ponoszonych na rozwój strategicznych projektów, których celem jest zapewnienie długoterminowej konkurencyjności niezależnym przedsiębiorcom prowadzącym sklepy detaliczne w Polsce.

W pierwszym kwartale tego roku sprzedaż Grupy Eurocash wzrosła o 7,5%, czyli więcej niż cały rynek FMCG, który urósł średnio o 6%. Osiągnięty przez nas wynik jest tym bardziej znaczący, że nie jest on efektem przejęć, lecz związany był przede wszystkim ze wzrostem organicznym w segmencie hurtowym. Ponadto, istotny wpływ na wysoki średni wzrost sprzedaży na całym rynku miał z pewnością fakt, że okres zakupów przed świątami wielkanocnymi w tym roku przypadł na pierwszy kwartał, podczas gdy rok wcześniej w drugim kwartale. Warto jednak zauważyć, że świąteczne zakupy „na zapas” zazwyczaj realizowane są w sklepach wielkoformatowych. Tym bardziej satysfakcjonujący jest nasz wzrost sprzedaży, która realizowana jest głównie do sklepów małoformatowych – powiedział Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Grupy Eurocash.


W segmencie detalicznym kontynuowaliśmy integrację sklepów EKO. W pierwszym kwartale 41 z nich zmieniło szyld na Delikatesy Centrum. Przyspieszony remodeling w krótkim terminie ma negatywny wpływ na poziom sprzedaży i wynik EBITDA tego segmentu, ale widzimy pozytywne efekty dokonanych zmian po ponownym otwarciu placówek przechodzących rebranding i renowację. Wyraźny, blisko 10-proc. wzrost sprzedaży w I kwartale tego roku odnotowały natomiast sklepy własne Delikatesy Centrum. Zrzeszone w tej sieci sklepy franczyzowe notują z kolei wysokie wzrosty like-for-like, czyli dla tej samej liczby placówek. Sprzedaż hurtowa realizowana przez Eurocash do sklepów franczyzowych Delikatesy Centrum wzrosła w I kwartale w ujęciu like-for-like o 8,6% r/r, a wzrost sprzedaży detalicznej tych placówek w ujęciu like-fo-like sięgnął 6,3% – wskazał Jacek Owczarek.


Na wynik EBITDA Grupy Eurocash w I kwartale br. pozytywny wpływ miała przede wszystkim wyraźna poprawa w segmencie hurtowym, wynikająca m.in. z poprawy rentowności formatu Cash&Carry, dzięki wyższej efektywności operacyjnej, a także z silnego wzrostu sprzedaży Eurocash Dystrybucja, czyli formatu obejmującego aktywną dystrybucję towarów (z dowozem do klienta). Pozytywne efekty przynosi również wdrażany w Grupie program optymalizacji kosztowej, który w I kwartale dał ponad 14 mln zł oszczędności. Negatywny wpływ na poziom wyniku EBITDA mają z kolei rosnące koszty wynagrodzeń, które były o 22 mln zł wyższe niż przed rokiem – Grupa Eurocash, podobnie jak cała branża FMCG, odczuwa skutki presji płacowej.

Ujemny wpływ na bieżącą rentowność Grupy Eurocash ma ponadto segment Projekty, który obejmuje inwestycje w rozwój innowacyjnych formatów detalicznych, takich jak Duży Ben, abc na kołach oraz Kontigo, a także rozwój dystrybucji wysokiej jakości produktów świeżych. Projekty te w I kwartale br. obciążyły wynik EBITDA Grupy o 14 mln zł (wobec 16 mln zł w analogicznym okresie ubiegłego roku). – Jesteśmy przekonani, że w długim okresie inwestycje te przełożą się na wzrost konkurencyjności niezależnych polskich przedsiębiorców, prowadzących małe i średnie sklepy detaliczne, którzy są głównymi klientami Grupy Eurocash. Po zrealizowanych z sukcesem w poprzednich latach projektach Faktoria Win i PayUp, w tym roku zdecydowaliśmy się udostępnić franczyzobiorcom koncept Duży Ben. Ponadto, zgodnie z ogłoszoną w marcu zaktualizowaną strategią, dostawy wysokiej jakości artykułów świeżych, wdrażane wcześniej jedynie w sieci Delikatesy Centrum, obejmą również sklepy zrzeszone w pozostałych sieciach wspieranych przez Grupę Eurocash. Projekt ten został bardzo pozytywnie przyjęty zarówno przez naszych klientów, jak i finalnych konsumentów, co potwierdzają wysokie wzrosty like-for-like w sieci Delikatesy Centrum – powiedział Jacek Owczarek.

Wybrane skonsolidowane wyniki finansowe Grupy Eurocash:

mln zł1Q 20181Q 2017Zmiana r/rPrzychody ze sprzedaży50004651+7,5%Przychody ze sprzedaży 1)55415193+6,7%Zysk brutto na sprzedaży582531+9,5%Marża brutto na sprzedaży11,6%11,4%+0,2 p.p.EBITDA39,637,5+5,6%Marża EBITDA0.8%0.8%0 p.p.Zysk / strata netto-18,5-15,0-Równowartość netto-0,4%-0,3%-0,1 p.p.

1) Wartość sprzedaży przed zastosowaniem MSSF 15 (prezentowana analogicznie jak w poprzednich latach)

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 14 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.

           

Podobne artykuły

Eurocash umacnia pozycję na trudnym rynku
Rynek FMCG w Polsce w 2024 r. wzrósł o jedynie 3,9%, przy inflacji na poziomie 3,6% i słabych wskaźnikach optymizmu konsumenckiego. Segment hurtowy, w którym działa Grupa Eurocash, skurczył się o 2,7%, podczas gdy przychody Grupy spadły jedynie o 0,7%. Eurocash skutecznie zwiększa udziały na swoim rynku, osiągając 32,2 mld zł przychodów ze sprzedaży. Marża na sprzedaży wyniosła 13,4%, co oznacza 0,2% spadku. Zysk netto wyniósł 3,8 mln zł. Po zakończeniu procesu integracji, w 2025 r. Grupa skoncentruje się na ekspansji sieci franczyzowych oraz poprawie konkurencyjności i lojalności klientów. • Frisco wykazuje mocną dynamikę sprzedażową i konsekwentnie pozyskuje nowych klientów we wszystkich lokalizacjach w których operuje Rynek FMCG w Polsce w 2024 r. wzrósł o jedynie 3,9%, przy inflacji na poziomie 3,6% i słabych wskaźnikach optymizmu konsumenckiego. Segment hurtowy, w którym działa Grupa Eurocash, skurczył się o 2,7%, podczas gdy przychody Grupy spadły jedynie o 0,7%. Eurocash skutecznie zwiększa udziały na swoim rynku, osiągając 32,2 mld zł przychodów ze sprzedaży. Marża na sprzedaży wyniosła 13,4%, co oznacza 0,2% spadku. Zysk netto wyniósł 3,8 mln zł. Po zakończeniu procesu integracji, w 2025 r. Grupa skoncentruje się na ekspansji sieci franczyzowych oraz poprawie konkurencyjności i lojalności klientów. Frisco wykazuje mocną dynamikę sprzedażową i konsekwentnie pozyskuje nowych klientów we wszystkich lokalizacjach w których operuje.