01-02-2023

1/2/2023

Wellbeing – rosnący trend na rynku FMCG. Jakie produkty wybierają konsumenci?

Każdy przedsiębiorca powinien śledzić trendy w swojej branży, by lepiej dostosować ofertę do dynamicznie zmieniających się oczekiwań klientów. Dotyczy to również lokalnych sklepów spożywczych! Trendy mają wpływ na zachowania konsumenckie, a więc też na zawartość koszyka zakupowego. Obecnie, nawet w czasach inflacji, jednym z popularniejszych jest tzw. wellbeing. Wyjaśniamy, na czym polega i dlaczego warto za nim podążać.

Pojęcie wellbeing oznacza dbanie o dobre samopoczucie, jakość życia i szeroko pojęty dobrostan, zarówno fizyczny, jak i psychiczny. W praktyce wiąże się również z troską o zdrowie jako jednym z kluczowych elementów, zwłaszcza w dobie COVID-19[1]. Badania dowodzą, że konsumenci zmieniają swoje nawyki na bardziej prozdrowotne, co przekłada się także na ich wybory zakupowe. Aż 58% Polaków szuka zdrowych składników w żywności i napojach, a niemal połowa uważnie analizuje wartości odżywcze na etykietach produktów. Moda na zdrowsze alternatywy wielu produktów panuje zwłaszcza w pokoleniu Z[2] i nie słabnie nawet w czasach wysokiej inflacji. Choć z przyczyn ekonomicznych stawiamy raczej na proste posiłki, co czwarta osoba kieruje się w swoich preferencjach właśnie względami zdrowotnymi[3]. Dla właścicieli sklepów oznacza to konieczność zapewnienia klientom produktów, których poszukują - wiele kategorii spożywczych ma już swoją „zdrowszą” podkategorię (np. napoje bez cukru)[4]. Które z nich powinny znaleźć się w Twoim asortymencie?

Napoje bezalkoholowe

Trend zdrowego trybu życia, który obserwujemy w zmieniających się nawykach konsumenckich Polaków, dotyczy również kategorii napojów. Dbanie o siebie często oznacza ograniczenie alkoholu i właśnie na tej fali rozkwitła popularność piw oraz win 0%, a nawet whisky czy wódek w wariantach bez procentów. Szczególnie piwa bezalkoholowe stanowią tu mocną kategorię – ich udział w rynku wynosi już 6,6 proc. i stale rośnie[5]. 60% konsumentów uważa je za dobre dla zdrowia, a połowa Polaków pija przynajmniej raz w miesiącu[6]. Już 9 proc. Polaków deklaruje, że sięga właśnie po warianty bezalkoholowe, nie tylko w sklepach, ale i w lokalach gastronomicznych.

Ważne: jak odpowiedzieć na rosnący trend 0%? Odpowiedzi znajdziesz w linku.

Rok 2022 należy do całej kategorii napojów. Obserwowany jest wzrost popytu na produkty o korzystnym działaniu na zdrowie oraz system odpornościowy. Konsumenci coraz częściej sięgają po napoje o mniej słodkim smaku, zawierające składniki wysokiej jakości, które przynoszą funkcjonalne korzyści[7]. Jakie produkty warto mieć w swoim asortymencie?

Zadbaj o obecność na półkach tych produktów:

  • piwa i wina 0%,
  • napoje wzbogacone o witaminę C i minerały,
  • napoje z obniżoną zawartością cukru,
  • soki, w tym NFC (soki nie z koncentratu, powstające w wyniku procesu tłoczenia z warzyw bądź owoców),
  • napoje fermentowane tj. kombucha czy kefir wodny.

Żywność ekologiczna

Konsumenci coraz bardziej świadomie podejmują decyzje zakupowe, przywiązując szczególną wagę do wysokiej jakości żywności, miejsca pochodzenia czy wpływu produkcji na środowisko. Szukają na opakowaniach certyfikatów poświadczających, że produkt powstał w odpowiedzialny sposób w gospodarstwie ekologicznym.

Polacy mają pozytywne nastawienie do eko żywności. Już co trzeci konsument sięga po nią regularnie, a według szacunków, rynek ten może rosnąć nawet o 20 proc. rocznie[8]. Wszystko dlatego, że uważamy żywność ekologiczną za dobrą dla zdrowia, wartościową odżywczo i godną zaufania.

Według danych Nielsen najczęściej kupujemy:

  • ekologiczne jaja,
  • certyfikowaną żywność dla dzieci w słoiczkach,
  • soki, napoje oraz nektary,
  • nabiał i jego roślinne zamienniki[9].

Warto wprowadzać do oferty sklepu produkty lokalne, organiczne i ekologiczne, o jakości potwierdzonej odpowiednimi oznaczeniami. Ich dostępność zapewni Ci zaufanie konsumentów i zachęci do zakupów w Twojej placówce. Więcej o certyfikatach żywności znajdziesz tutaj.


Roślinne zamienniki nabiału i mięsa

Zainteresowanie roślinnymi zamiennikami trwa już od dłuższego czasu i stale rośnie. Najbardziej widoczne jest to szczególnie w kategorii mięsa i wędlin (w tym dań gotowych) oraz nabiału. Zgodnie z analizą przeprowadzoną przez GfK Polonia, głównym segmentem zamienników są napoje roślinne. Ich sprzedaż to prawie 60 proc. zakupów całej kategorii „plant based” w ujęciu wartościowym. Polski rynek zamienników jest obecnie wart już 1,5 mld zł[10].

Produkty te są popularne nie tylko wśród wegetarian i wegan. Coraz więcej Polaków ogranicza mięso np. z przyczyn zdrowotnych, a już 30 proc. polskiego społeczeństwa deklaruje się jako fleksitarianie (osoby jedzące mięso okazjonalnie)[11]. Do tego warto dodać konsumentów z nietolerancją laktozy, którzy zmuszeni są zrezygnować z nabiału w swojej diecie. Dlatego właśnie zamienniki mięsa i mleka każdy powinien mieć w swoim sklepie.

Jaką ofertę przygotować dla obu tych grup?

  • napoje roślinne (sojowy, migdałowy, owsiany),
  • bezmleczne / bezlaktozowe jogurty, serki, twarogi i mleka,
  • bezmięsne pasztety, parówki, wędliny,
  • bezmięsne dania gotowe, np. nuggetsy, burgery, kotlety.

Jak zadbać o klientów ze specjalnymi potrzebami żywieniowymi? Więcej wskazówek dotyczących żywności do zadań specjalnych znajdziesz tutaj.

Superżywność i produkty funkcjonalne

Pod tym pojęciem kryją się produkty, których wspólną cechą są prozdrowotne właściwości. Znajdziemy tu m.in. kiszonki, orzechy czy owoce, zaliczane do polskich superfoods, ale przede wszystkim żywność funkcjonalną. To produkty ze zmniejszonym dodatkiem cukru, soli albo po prostu wzbogacone o prozdrowotne dodatki: sterole roślinne, witaminy, przeciwutleniacze, błonnik czy prebiotyki[12].

Rynek produktów funkcjonalnych na tle innych sektorów żywności rozwija się najszybciej w skali świata[13], dlatego na półkach w Twoim sklepie nie może zabraknąć:

  • napojów izotonicznych i szotów witaminowych,
  • napojów light,
  • płatków śniadaniowych wzbogaconych o błonnik,
  • produktów dla dzieci z dodatkiem witamin,
  • warzyw i owoców o każdej porze roku.

Kawa i herbata

Analiza rynku herbat wykazała, że w 2020 r. światowe spożycie herbaty wyniosło około 6,3 mld kg.  Szacuje się, że do 2025 roku spożycie herbaty wzrośnie do około 7,4 mld kg. Z najnowszych danych wynika, że jest to obecnie drugi, po wodzie, najpopularniejszy napój na świecie. Polacy zajmują 3. miejsce w Europie i 9. na świecie pod względem jego konsumpcji. Spośród wszystkich dostępnych produktów tej kategorii, Polacy najczęściej wybierają czarną herbatę ekspresową, co wynika z jej popularności i szerokiej dostępności na sklepowych półkach[14].

Jak natomiast wygląda polski rynek kawy? Z danych Mintel wynika, że sprzedaż kawy sięga rocznie nawet 94,4 mln kg, a wartość tego rynku szacuje się obecnie na ok. 6 mld zł[15]. Jak się okazuje, przeciętny Polak wypija ok. 95 l tego napoju rocznie, co w przeliczeniu daje ok. 2,5 kg/os. Taka wartość plasuje nasz naród na 11. miejscu w globalnym rankingu spożycia[16]. Ponad 66% Polaków regularnie pije kawę, a 2/3 z nich spożywa ją raz lub dwa razy dziennie[17].

Kawa i herbata to produkty, które mogą się wydawać oczywiste, ale również i dla nich jest miejsce w trendzie wellbeing. Miłośnicy tych naparów doceniają ich smak, aromat, a także właściwości zdrowotne. Istnieją badania wskazujące na to, że składniki zawarte w tych produktach mogą m.in. wykazywać działanie pobudzające, dodawać energii, wzmacniać koncentrację, poprawiać trawienie oraz sprawność fizyczną[18].

Z tej kategorii w asortymencie warto mieć:

  • kawę i herbatę na wynos (w sklepach spożywczych kupujemy je częściej niż w kawiarniach[19]!),
  • kawy mielone (najczęściej kupowany rodzaj kawy w osiedlowych sklepach[20]),
  • herbaty ziołowe i owocowe,
  • napoje herbaciane i herbaty mrożone,
  • modne rodzaje herbat typu matcha czy oolong,
  • prozdrowotne herbaty zielone i czerwone.

Konsumenci coraz bardziej świadomie podejmują decyzje zakupowe. Przywiązują wagę do wysokiej jakości żywności, miejsca pochodzenia czy aspektów związanych z odpowiedzialną produkcją. Chętniej wybierają żywność postrzeganą jako zdrową, czyli taką która wywiera pozytywny wpływ na organizm. Zapoznaj się z rosnącym trendem wellbeing i odpowiedz na potrzeby swoich klientów, dopasowując ofertę do ich oczekiwań. Tego właśnie oczekują konsumenci i tego będą szukać również w sklepie za rogiem.

[1] https://en.wikipedia.org/wiki/Well-being

[2]https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykul/wellbeing-daje-zarobic-euromonitor-international-analizuje-wazny-trend-na-rynku-fmcg

[3] https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/press-releases/articles/niemal-polowa-polskich-konsumentow-nie-jada-w-restauracjach-a-ponad-dwie-trzecie-oszczadza-wybierajac-proste-i-przystepne-posilki.html

[4] https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykul/wellbeing-daje-zarobic-euromonitor-international-analizuje-wazny-trend-na-rynku-fmcg

[5] Polacy coraz chętniej sięgają po alkohole 0% | Grupa Eurocash

[6] Raport Związku „Browary Polskie”, https://www.browary-polskie.pl/raport-rewolucja-00-na-rynku-piwowarskim/

[7] https://www.dlahandlu.pl/detal-hurt/wiadomosci/trzy-trendy-na-rynku-napojow-w-2022-roku,105544.html

[8] Raport Koalicji na Rzecz BIO, https://jemyeko.com/wp-content/uploads/2021/07/raport_05-07-2021.pdf

[9] Tamże.

[10] https://handelextra.pl/artykuly/261090,wege-ma-coraz-wiecej-miejsca-na-polce-analiza

[11] https://handelextra.pl/artykuly/261090,wege-ma-coraz-wiecej-miejsca-na-polce-analiza  

[12] https://www.mp.pl/pacjent/dieta/zasady/65766,zywnosc-funkcjonalna

[13] https://wuwr.pl/ekon/article/view/8468

[14] Analiza rynku herbaty w Polsce - markethub.pl

[15] https://wiadomoscispozywcze.pl/artykuly/9130/polacy-wypijaja-ok-95-litrow-kawy-rocznie-jak-ksztatuje-sie-kategoria/

[16] Tamże.

[17] https://www.biostat.com.pl/zdrowie-polakow-kawa.php

[18] Tamże.

[19]https://www.horecatrends.pl/kawiarnie_oraz_puby_coctail_bary/115/gdzie_i_jaka_kawe_kupuja_polacy_najczesciej_na_wynos,10767.html

[20] https://wiadomoscispozywcze.pl/artykuly/9130/polacy-wypijaja-ok-95-litrow-kawy-rocznie-jak-ksztatuje-sie-kategoria/

       

Podobne artykuły