26-07-2022

26/7/2022

Sprzedajesz kosmetyki? Sprawdź, co musisz wiedzieć o swoich klientach

Nieraz już opisywaliśmy w artykułach trendy konsumenckie Polaków, którzy coraz większą wagę przykładają do tego, co znajdzie się na ich talerzach: czytają składy produktów, wybierają te lokalne i ekologiczne, cenią sobie wysoką jakość. Trend ten coraz bardziej popularny jest także w branży kosmetycznej. Niezależnie od tego czy prowadzisz drogerię, czy sklep wielobranżowy z sekcją kosmetyczną – dowiedz się, czego szukają Twoi klienci i dostosuj swoją półkę z kosmetykami do ich potrzeb.

Tekst powstał na podstawie podręcznika „W Twoim odpowiedzialnym sklepie”, udostępnionego szeroko przez Grupę Eurocash wszystkim przedsiębiorcom, którzy chcieliby prowadzić swój sklep w sposób bardziej zrównoważony.

Dobre produkty to podstawa

Przez ostatnie lata obserwowaliśmy duży wzrost świadomości konsumenckiej – zarówno w sferze spożywczej, jak i kosmetycznej. Polki – bo to kobiety są głównymi kupującymi kosmetyki – coraz częściej poszukują produktów nietestowanych na zwierzętach, wegańskich czy w ekologicznych opakowaniach. Coraz częściej sięgają również po kosmetyki o większych pojemnościach, aby generować mniej odpadów.

Duży wpływ na zmianę zachowań konsumenckich Polek miała epidemia koronawirusa. W związku z koniecznością spędzania ogromnej części czasu w domu, klientki dużo bardziej skupiły się na pielęgnacji twarzy niż na makijażu. Co ciekawe, od momentu, kiedy zniesiono nakaz noszenia maseczek ochronnych, sprzedaż pomadek do ust wrosła trzykrotnie[1]. Co to oznacza dla właścicieli sklepów? Że trendy konsumenckie szybko się zmieniają, co wymaga od przedsiębiorców stałego ich monitorowania i szybkiej reakcji.

Wyzwaniem dla przedsiębiorców jest zatem odpowiednie zatowarowanie sklepu. Z pomocą przychodzi tutaj Ambra, która jako pośrednik między właścicielem sklepu a dostawcą, jest na bieżąco ze zmianami w składach produktów, opakowaniach czy instrukcjach stosowania danych produktów. Dzięki temu pomaga wyselekcjonować najlepszy asortyment odpowiadający wymaganiom Polek. Ścisła współpraca z producentami pozwala też na stworzenie szerokiej bazy wiedzy o nowościach w przemyśle kosmetycznym i trendach, którymi Ambra na bieżąco dzieli się ze współpracującymi z nią franczyzobiorcami. Dzięki temu mogą oni szybko zareagować i – w razie potrzeby – uzupełnić asortyment w swoim sklepie.

Wyspecjalizowane doradztwo zyskuje na znaczeniu

Epidemia koronawirusa wpłynęła także na oczekiwania konsumentów wobec samego procesu kupowania. Kiedy centra handlowe były zamknięte, przekonaliśmy się, że możemy równie bezpiecznie i wygodnie kupować w internecie. Po powrocie do sklepów stacjonarnych oczekujemy od nich czegoś więcej – całego doświadczenia zakupowego. Co to oznacza w praktyce? Konsumenci przychodzą do sklepu nie tylko po to, aby coś kupić, ale także by zasięgnąć rady sprzedawców, dotknąć produktów, przekonać się, czy w rzeczywistości wyglądają one tak, jak na zdjęciach.

Dzisiejszy klient oczekuje profesjonalnego, spersonalizowanego doradztwa w sklepie – i to właśnie stanowi przewagę handlu niezależnego nad super- i hipermarketami oraz dyskontami. W drogeriach i sklepach lokalnych sprzedawcy mają więcej czasu na rozmowę z klientem, konsument nie jest anonimowy, a właściciele zwracają większą uwagę na to, jakie produkty wykładają na półkę. Wynika to z dwóch powodów. Po pierwsze, zazwyczaj mniejszy metraż sklepów lokalnych wymaga od przedsiębiorców dokładnego przemyślenia i zaplanowania asortymentu. Po drugie, możliwość nawiązania bezpośredniego kontaktu z klientami umożliwia właścicielom sklepów niezależnych dopasować ofertę do ich oczekiwań. Polacy kupują coraz dojrzalej, a tym samym mają wyższe wymagania wobec sklepów. I w tym aspekcie również przewagę ma kanał niezależny – sklepom lokalnym łatwiej kontrolować swój wpływ na środowisko, m.in. poprzez odpowiednio dobrany asortyment czy wykorzystanie tylko materiałowych lub papierowych toreb.

Chcesz wiedzieć więcej?

Po więcej wskazówek związanych z odpowiedzialnym prowadzeniem sklepu znajdziesz w podręczniku ,,W Twoim odpowiedzialnym sklepie” Grupy Eurocash dostępnym TUTAJ>. Jeśli interesuje Cię przedstawiony w tym artykule temat branży kosmetycznej, zajrzyj do rozdziału 4. Podręcznika pt. ,,Zrównoważone trendy w kosmetyce. Czego świadome Polki szukają w drogeriach?”. Znajdziesz w nim jeszcze więcej dobrych praktyk i przydatnych wskazówek dotyczących prowadzenia odpowiedzialnej drogerii.

[1] https://grupaeurocash.pl/assets/media/w-twoim-odpowiedzialnym-sklepie.pdf

       

Podobne artykuły