Dwucyfrowy wzrost sprzedaży i wyższa rentowność brutto dzięki akwizycjom w segmencie detalicznym. Eurocash został poszkodowany przez podmioty zewnętrzne uczestniczące w mechanizmie wyłudzania VAT, w związku z czym wyniki finansowe zostały obciążone jednorazową rezerwą na potencjalne zobowiązania w podatku VAT.
Komentarz dot. potencjalnego zobowiązania z tytułu rozliczeń VAT – Eurocash poszkodowany przez podmioty zewnętrzne uczestniczące w mechanizmie wyłudzania VAT
W sierpniu br. Eurocash zakończył obszerne i szczegółowe badanie dotyczące rozliczeń VAT w latach 2013-2017. Przeprowadzona przez Zarząd analiza wskazuje na to, że Spółka była wykorzystywana w mechanizmie wyłudzania VAT przez grupę podmiotów zewnętrznych w transakcjach dotyczących wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. W efekcie, Eurocash może być zobowiązany do zwrotu Skarbowi Państwa podatku VAT. Zgodnie z szacunkiem Zarządu, kwota zwrotu może wynieść blisko 121,5 mln zł.
– Eurocash został oszukany przez grupę przestępców zajmujących się wyłudzeniami VAT. Po pierwszych sygnałach o takiej możliwości przeprowadziliśmy wewnętrzny audyt, żeby ustalić stan faktyczny. Nasze wewnętrzne śledztwo potwierdziło, że zostaliśmy oszukani. Materiał dowodowy jest obszerny. Przekazaliśmy go Prokuraturze Regionalnej w Poznaniu wraz z zawiadomieniem o możliwości popełnienia przestępstwa. Mamy nadzieję, że pomoże on w śledztwie. Jednocześnie wpłaciliśmy do urzędu skarbowego zabezpieczenie ewentualnego zobowiązania podatkowego, a w przyszłości będziemy dochodzić naprawienia naszej szkody od sprawców. Ze względu na dobro śledztwa Spółka powstrzyma się od dalszego komentowania tej sprawy – powiedział Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Grupy Eurocash.
W ocenie Zarządu Eurocash, zapłata potencjalnego zobowiązania w podatku VAT nie wpłynie na możliwość prowadzenia normalnej działalności przez Grupę Eurocash, ani na jej politykę dywidendową. Może mieć natomiast istotny negatywny wpływ na wyniki Spółki, co zostało już ujęte w sprawozdaniu za II kwartał br. Negatywny wpływ na zysk netto Eurocash w 2017 r. wynosi około 114 mln zł (0,82 zł na akcję). Negatywny wpływ na skonsolidowany dług netto Eurocash wyniesie natomiast niespełna 96 mln zł. Jest to kwota, jaką Eurocash wpłacił do urzędu skarbowego i odpowiada wartości potencjalnego zobowiązania z tytułu VAT (121,5 mln zł), pomniejszonego o nadpłacony CIT.
– Mamy bardzo dobrą sytuację płynnościową i bezpieczny poziom zadłużenia. Na koniec czerwca br. wskaźnik zadłużenia netto kształtował się na poziomie 1,1x znormalizowana EBITDA. Kwota, jaką wpłaciliśmy do urzędu skarbowego, będzie widoczna w rachunku przepływów pieniężnych za III kwartał. Jeśli uwzględnilibyśmy tę płatność już na koniec II kwartału, to wskaźnik zadłużenia netto do raportowanej EBITDA wzrósłby do 1,8x. Byłby zatem na bezpiecznym poziomie – wskazał Jacek Owczarek.
Omówienie wyników działalności Grupy Eurocash
– W II kwartale tego roku, jak i w całym pierwszym półroczu, sprzedaż Grupy Eurocash wzrosła w tempie dwucyfrowym, co zawdzięczamy przede wszystkim akwizycjom, sfinalizowanym na przełomie 2016 i 2017 r., a w szczególności przejęciu sieci blisko 250 supermarketów EKO w południowo-zachodniej Polsce. Zgodnie z zapowiedziami, rozpoczęliśmy integrację przejętych placówek z siecią Delikatesy Centrum. W pierwszym półroczu 11 sklepów EKO zmieniło szyld na Delikatesy Centrum. Rozwój własnego segmentu detalicznego to ważny element naszej strategii, gdyż dzięki temu jesteśmy w stanie budować skalę, która zapewni konkurencyjność nie tylko franczyzobiorcom Delikatesów Centrum, ale wszystkich klientów Grupy – powiedział Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Grupy Eurocash.
Liczba własnych sklepów detalicznych kontrolowanych przez Grupę Eurocash na koniec I półrocza br. obejmowała 452 placówki w sieci Inmedio, 116 w sieci Delikatesy Centrum oraz 244 w sieci EKO (w tym 11, które obecnie funkcjonują już pod szyldem Delikatesy Centrum). Łączna sprzedaż segmentu detalicznego za pierwszych sześć miesięcy 2017 r. przekroczyła 1,1 mld zł wobec niespełna 470 mln zł w analogicznym okresie 2016 r. EBITDA tego segmentu w I półroczu br. wyniosła natomiast ponad 20 mln zł wobec 13 mln zł przed rokiem.
Poza skokowym wzrostem przychodów w segmencie detalicznym, gdzie motorem wzrostów były zrealizowane akwizycje, do wzrostu łącznej sprzedaży Grupy Eurocash przyczynił się również rozwój w kanałach hurtowych.
W I półroczu br. sprzedaż segmentu Hurt Niezależny (do którego zaliczana jest przede wszystkim sprzedaż realizowana poprzez sieć hurtowni Cash&Carry, Eurocash Alkohole oraz Eurocash Serwis) wzrosła o blisko 6% rok do roku i sięgnęła 6,2 mld zł. EBITDA segmentu wyniosła w tym okresie blisko 71 mln zł wobec 83 mln zł przed rokiem. Spadek EBITDA wynikał ze słabszych wyników Eurocash Serwis wyspecjalizowanego w dystrybucji papierosów i produktów impulsowych. Zgodne z oczekiwaniami efekty przynosi natomiast rozpoczęta w tym roku restrukturyzacja sieci Eurocash Cash&Carry. Wyniki tego formatu ustabilizowały się. Po zamknięciu trzech placówek w I półroczu, ich liczba na koniec czerwca wynosiła 187.
Liczba sklepów sieci partnerskiej „abc”, które są głównymi klientami Eurocash Cash&Carry, w I półroczu br. powiększyła się o ponad 50 placówek i na koniec czerwca liczyła 8.659 lokalizacji.
W I półroczu br. sprzedaż towarów segmentu Hurt Zintegrowany (obejmujący w szczególności sprzedaż towarów realizowaną przez Delikatesy Centrum oraz Eurocash Dystrybucja do klientów działających w ramach sieci franczyzowych i partnerskich) wyniosła blisko 3,1 mld zł i była na porównywalnym poziomie co w analogicznym okresie 2016 r. Wpływ na płaską dynamikę sprzedaży rok do roku w tym segmencie miała zmiana prezentacji wyników spółek franczyzobiorców sieci Delikatesy Centrum przejętych przez Eurocash (FHC-2, Madas, Firma Rogala). Ich sprzedaż jest obecnie prezentowana w segmencie detalicznym. EBITDA segmentu Hurt Zintegrowany za I półrocze br. wyniosła ponad 125 mln zł, czyli o blisko 25% więcej niż rok wcześniej.
Sprzedaż hurtowa dla stałej liczby sklepów (like-for-like) należących do sieci Delikatesy Centrum w I półroczu 2017 r. wzrosła o blisko 11% rok do roku, a w samym II kwartale o ponad 13%. Liczba sklepów należących do sieci Delikatesy Centrum na koniec czerwca w I półroczu br. powiększyła się o 16 i na koniec czerwca wynosiła 1.102 placówki.
Liczba sklepów partnerskich obsługiwanych przez Eurocash Dystrybucja (Groszek, Euro Sklep, Lewiatan, PSD) na koniec I półrocza br. liczyła 4.789 placówek, o 39 więcej niż na koniec 2016 r.
Istotny wpływ na prezentowane przez Grupę Eurocash wyniki finansowe ma również segment Projekty. Obejmuje on sprzedaż realizowaną przez rozwijane przez Eurocash innowacyjne projekty i formaty detaliczne, takie jak Duży Ben, 1 minute, abc na kołach i Kontigo, a także dystrybucję świeżych produktów wysokiej jakości do sklepów franczyzowych Delikatesy Centrum, dzięki czemu oferta warzyw, owoców oraz mięsa i wędlin oferowanych przez te placówki staje się jeszcze bardziej atrakcyjna dla konsumentów.
W I półroczu br. sprzedaż segmentu Projekty wyniosła 247 mln zł w porównaniu ze 102 mln zł rok wcześniej, a EBITDA była ujemna i wyniosła -26 mln zł (wobec -15 mln zł w I półroczu 2016 r.). – Wyniki tych projektów mają negatywny wpływ na rentowność Grupy Eurocash, co jest naturalne na obecnym etapie ich rozwoju. Są to jednak inwestycje niezbędne, aby zapewnić rozwój naszych klientów i Grupy Eurocash w perspektywie kolejnych 5-10 lat. Projekty te stwarzają bowiem naszym klientom – właścicielom niezależnych sklepów w Polsce – dodatkowe możliwości rozwoju i konkurowania z dyskontami – podkreślił Jacek Owczarek.
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 14 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.
Sieć Sklepów abc – rozwijana przez Grupę Eurocash największa polska sieć zrzeszająca małe i średnie niezależne sklepy spożywcze – w najbliższą sobotę będzie świętować otwarcie 8-tysięcznej placówki. Będzie to zarazem pierwszy sklep w nowym formacie „city”, doskonale pasującym do centrów dużych miast.
– Będzie to sklep inny niż dotychczasowe placówki funkcjonujące pod szyldem „abc po sąsiedzku”. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom konsumentów oraz naszych franczyzobiorców, testujemy zupełnie nowy koncept „city”, doskonale wpisujący się w centra dużych miast, pasujący m.in. do tak prestiżowych lokalizacji jak warszawska starówka. Będzie połączeniem nowoczesnego designu i koncepcji convenience. Pod względem wyposażenia i aranżacji, będzie sklepem bardziej premium, ale wciąż „po sąsiedzku”. Jego wyróżnikiem będzie wyjątkowe bistro z bogatą ofertą gastronomiczną, adresowaną zarówno do mieszkańców, jak i turystów – powiedział Łukasz Chady, dyrektor Sieci Sklepów abc.
Oferta bistro będzie obejmować m.in. naleśniki crepesandwich, croissanty czy panini z kilkoma rodzajami nadzienia (m.in. kurczak i pesto, burak i camembert, bryndza i grillowane warzywa) oraz zdrowe sałatki (np. z mango i kurczakiem masala, mozzarellą z pomidorami czy fetą z oliwkami), a także słodkie przekąski, w tym francuskie ciastka i włoskie desery.
Nowy sklep przy ul. Senatorskiej w Warszawie będzie funkcjonować pod nazwą „abc on the way”. Lokal został wyposażony w spójny z oznakowaniem innych najemców szyld, korespondujący z prestiżowym sąsiedztwem, wykonany z aluminium w kolorze starego złota i podświetlony światłem LED. Wewnątrz sklep został zaaranżowany w stylu warszawskiego retro, z wyraźnymi elementami naturalności (połączenie kamienia z drewnem) oraz indywidualizmu i lokalności (zerwanie z typową sieciowością). W projektowanie i aranżację wnętrza lokalu oraz opracowanie menu zaangażowana była renomowana grupa ARS Retail.
1000 nowych sklepów w ciągu 1,5 roku
Przyłączenie 8000. placówki do Sieci Sklepów abc nastąpiło niemal równo 1,5 roku od momentu, gdy Grupa Eurocash świętowała otwarcie 7000. sklepu pod tym logo. Jest to tym samym nie tylko największa, lecz również jedna z najszybciej rozwijających się sieci sklepów spożywczych w Polsce, podczas gdy łączna liczba sklepów małoformatowych w Polsce systematycznie spada. Wg danych Bisnode Polska, opublikowanych niedawno przez dziennik Rzeczpospolita, w I półroczu 2016 r. łączna liczba sklepów ogólnospożywczych skurczyła się o 1,7 tys. do 71,3 tys. placówek.
Utrzymujące się szybkie tempo rozwoju Sieci Sklepów abc potwierdza skuteczność działań Grupy Eurocash, która od kilkunastu lat wspiera rozwój polskiego niezależnego handlu. – Dynamiczny rozwój organizowanej przez nas sieci franczyzowej cieszy, jednak wiemy, że nie możemy zasypiać gruszek w popiele, gdyż konkurencja ze strony dyskontów nie słabnie – wręcz przeciwnie, sieci dyskontowe systematycznie powiększają udziały rynkowe. Dlatego nieustannie inwestujemy w nowe formaty i rozwiązania oraz testujemy nowe koncepty, takie jak otwierany właśnie sklep abc w formacie „city”, oferując naszym klientom nowe możliwości rozwoju i konkurowania z dyskontami – powiedział Jacek Owczarek, członek zarządu Grupy Eurocash.
Uroczyste otwarcie w najbliższą sobotę
Sklep „abc on the way” przy Senatorskiej w Warszawie zostanie uroczyście otwarty w najbliższą sobotę, 27 sierpnia br. Na klientów, którzy odwiedzą sklep między 10:00 a 18:00, będą czekać różne atrakcje, m.in. ciasto, napoje, tort, słone przekąski, a także konkursy dla dzieci i dorosłych, z wyjątkowymi nagrodami.
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 14 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.
Od października 2017 roku Szkoła Główna Handlowa uruchomi pierwszą edycję studiów podyplomowych „Zarządzanie przedsiębiorstwem w handlu detalicznym” dla klientów Grupy Eurocash. Wezmą w nich udział przedstawiciele sieci franczyzowych i partnerskich Grupy Eurocash oraz ich pracownicy – łącznie 45 osób.
To pierwsze w Polsce studia podyplomowe dotyczące zarządzania przedsiębiorstwem detalicznym dedykowane przedsiębiorcom zrzeszonym w sieciach organizowanych przez Grupę Eurocash.
– Grupa Eurocash od 2010 roku realizuje projekt Akademia Umiejętności Eurocash, dzięki której polskie niezależne sklepy detaliczne z całego kraju stają się coraz bardziej konkurencyjne – mówi Agata Wrzecionowska-Dzierba, menadżer Akademii Umiejętności Eurocash. Akademia, w której od początku jej trwania wzięło udział ponad 30 000 osób, pokazała nam, że właściciele i pracownicy sklepów detalicznych chcą stawiać na rozwój swoich kompetencji zawodowych w bardzo szerokim zakresie. Dlatego też, zdecydowaliśmy się pójść o krok dalej. Chcemy promować ideę przedsiębiorczości, a także podkreślać fakt, że prowadzenie sklepu to zarządzanie przedsiębiorstwem. Dlatego gdy podejmujemy się tego zadania powinniśmy w pierwszej kolejności zdobyć odpowiednią wiedzę i szereg kompetencji – dodaje Wrzecionowska-Dzierba.
Studia ruszają 13 października 2017 roku. Ich program będzie obejmować 166 godzin zajęć w ramach 10 zjazdów. Rekrutacja na studia będzie zamknięta, a wszystkie 45 miejsc w roku akademickim 2017/2018 zostanie przeznaczonych dla franczyzobiorców i partnerów Grupy, a także ich pracowników. By zostać uczestnikiem studiów należy posiadać tytuł licencjata, inżyniera lub magistra oraz mieć m.in. roczny staż pracy w przedsiębiorstwie handlowym. Wykładowcami będą profesorowie i profesjonaliści mający doświadczenie na rynku spożywczym. Wśród nich znaleźli się m.in.: prof. dr hab. Elżbieta Mączyńska (Prezes Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego, SGH), prof. dr hab. Anna Skowronek- Mielczarek (SGH), prof. dr hab. Henryk Mruk (Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu), prof. SGH Agnieszka Sopińska, prof. dr hab. Bogdan Mróz (SGH), prof. SGH Barbara Bojewska, prof. dr hab. Jan Klimek (SGH), dr Jacek Lipiec (SGH), Jacek Santorski (psycholog społeczny i psycholog biznesu, dyrektor programowy Akademii Psychologii Przywództwa) oraz Marek Zuber (ekonomista, analityk rynkowy).
– Kierunek „Zarządzanie przedsiębiorstwem w handlu detalicznym” stworzony i realizowany przez SGH dla Grupy Eurocash to pierwsze tego typu studia w Polsce, które powstały dzięki współpracy uczelni wyższej i firmy z sektora FMCG – mówi dr Marta Ziółkowska, kierownik studiów na SGH. Wykładowcami są profesorowie renomowanych uczelni oraz zewnętrzni eksperci z wieloletnim doświadczeniem na rynku spożywczym. W ramach studiów słuchacze będą zdobywać wiedzę w zakresie m.in. zarządzania personelem, finansów przedsiębiorstwa, a także dowiedzą się czym jest strategia budująca wartość biznesu na rynku i jaka jest specyfika przedsiębiorstwa rodzinnego. Zastanawialiśmy się również w toku opracowywania programu studiów nad formą ich zaliczenia. Zrezygnowaliśmy z klasycznej pracy dyplomowej na rzecz opracowania przez słuchacza biznes planu konkretnego przedsięwzięcia. Słuchacze, którzy z sukcesem zakończą studia podyplomowe otrzymają świadectwo ukończenia studiów podyplomowych oraz dyplom Akademii Umiejętności Eurocash – dodaje dr Marta Ziółkowska.
Patronat specjalny nad studiami podyplomowymi „Zarządzanie przedsiębiorstwem w handlu detalicznym” w Szkole Głównej Handlowej objęła Polska Izba Handlu.
***
Akademia Umiejętności Eurocash to największy w Polsce kompleksowy program edukacyjno – szkoleniowy wspierający polskie niezależne sklepy detaliczne w ramach sieci franczyzowych i partnerskich Grupy Eurocash. W jej ramach właściciele i pracownicy sklepów mają dostęp do nowoczesnej platformy e-learningowej, warsztatów i konferencji, dzięki którym mogą poszerzać swoją wiedzę z zakresu pracy i zarządzania sklepem spożywczym w oparciu o zmieniające się trendy konsumenckie. Od początku 2016 r. w warsztatach i konferencji w ramach Akademii wzięło udział ok. 11 000 właścicieli i pracowników sklepów. Więcej informacji na www.akademiaeurocash.com.pl
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 14 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.
Ponad 400 Toyot Yaris Hybrid trafi w tym roku do Grupy Eurocash, lidera na polskim rynku hurtowej dystrybucji produktów FMCG. Jest to największe zamówienie na hybrydowego Yarisa w polskiej historii marki Toyota. Auta sfinansuje Carefleet S.A., jedna z czołowych firm specjalizujących się w wynajmie długoterminowym pojazdów, natomiast za dostarczenie samochodów odpowiada Toyota Bielany, największy dealer japońskiej marki w naszym kraju.
Toyoty Yaris Hybrid to pierwsze samochody z napędami alternatywnymi, które trafią do liczącej ponad 2300 pojazdów floty aut osobowych Grupy Eurocash. O ich wyborze zadecydowały zarówno kwestie ekonomiczne, jak i ekologiczne.
- Aspekty ekologiczne mają dla nas coraz większe znaczenie. W zeszłym roku wymienialiśmy w naszych magazynach oświetlenie na żarówki typu LED, znacznie poprawiające zużycie energii. Następnie zaczęliśmy przyglądać się ciężarówkom, w których nawet tak prosta czynność jak montaż owiewek znacząco redukuje opór powietrza, a co za tym idzie zużycie paliwa. Teraz przyszedł czas na znacznie większy krok, tj. zakup samochodów hybrydowych dla naszych pracowników. Co ciekawe, również w tym przypadku ekologia idzie w parze z ekonomią, gdyż całkowite koszty użytkowania samochodów hybrydowych są porównywalne do tych z napędami tradycyjnymi. Wierzę, że ta inwestycja będzie wyznacznikiem trendów również dla innych przedsiębiorstw w Polsce – powiedział Jacek Owczarek, Członek Zarządu Grupy Eurocash.
Nowe Toyoty zastąpią auta, których umowy najmu kończą się w 2017 roku. To już kolejny przetarg na samochody firmowe dla Eurocash, który wygrywa Carefleet.
- Współpracujemy z Eurocash od 2010 roku, dlatego cieszę się, że po raz kolejny nasza oferta została doceniona. Głównym kryterium wyboru oferenta był całkowity koszt użytkowania samochodu. Przy wyborze marki pojazdów Klient kierował się z kolei stosunkiem jakości do ceny wynajmu, a także własnymi, pozytywnymi doświadczeniami z innymi modelami Toyoty. Samochody zostały sfinansowane w formie wynajmu długoterminowego, w ramach którego zapewniamy kompleksową obsługę techniczną – mówi Krzysztof Rutkowski, Key Account Manager w Carefleet S.A.
Auta, które trafią do Grupy Eurocash, stworzą jedną z największych w Polsce firmowych flot samochodów z napędami alternatywnymi. Jak twierdzi Sebastian Pechman, Kierownik Działu Floty w Toyota Bielany, która dostarcza samochody do flot największych firm w Polsce, hybrydowa Toyota Yaris to samochód doskonale wpisujący się w potrzeby Eurocash.
- Dostarczamy 400 Toyot Yaris z napędem hybrydowym i automatyczną, bezstopniową skrzynią biegów. Jest to nowy model, który dopiero będzie wchodził na polski rynek, innowacyjnie wyposażony w tym segmencie w system bezpieczeństwa Toyota Safety Sense, czyli m.in. układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia PCS, automatyczne wycieraczki czy sygnalizację niezamierzonego opuszczania pasa ruchu. Samochody posiadają wszystkie udogodnienia, które powinny posiadać auta przeznaczone do pracy – dodaje Sebastian Pechman.
Polscy przedsiębiorcy coraz chętniej włączają do swoich flot samochody z napędami hybrydowymi. Choć ich udział we flotach finansowanych w formie wynajmu długoterminowego w Polsce wciąż nie przekracza 1 proc., warto zwrócić uwagę na dynamiczną tendencję wzrostową – według Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu w 2016 r. zwiększył się o 1/3 w porównaniu z rokiem 2015.
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 14 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.
Akademia Umiejętności Eurocash trafiła do raportu „Odpowiedzialny biznes w Polsce 2016. Dobre praktyki”. To największa w Polsce publikacja prezentująca działania z zakresu CSR opracowywana przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu.
Jubileuszowa – 15. już edycja raportu – zawiera opisy praktyk 180 firm, które swoje działania realizowały w 2016 roku. Wszystkie praktyki zostały uporządkowane wg 7 obszarów normy ISO 26000: ład organizacyjny, prawa człowieka, praktyki z zakresu pracy, środowisko, uczciwe praktyki operacyjne, zagadnienia konsumenckie, zaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej. W tym roku po raz pierwszy praktyki opisane w raporcie zostały powiązane z 17 globalnymi Celami Zrównoważonego Rozwoju (Sustainable Development Goals – SDG), ustanowionymi przez ONZ w 2015 roku.
Akademia Umiejętności Eurocash – największy w Polsce kompleksowy program edukacyjno-szkoleniowy wspierający polskie niezależne sklepy detaliczne – umieszczony został w Raporcie w obszarze „Uczciwe praktyki operacyjne” zgodnie z normą ISO 26000. Akademia znalazła się pośród łącznie 45 praktyk zgłoszonych przez 33 firmy.
- To dla nas duże wyróżnienie – mówi Agata Wrzecionowska-Dzierba, menadżer Akademii Umiejętności Eurocash. Nasza inicjatywa powstała w 2010 roku i skierowana była do pracowników i właścicieli sklepów zrzeszanych w ramach sieci Delikatesy Centrum. W 2016 roku zdecydowaliśmy się na zmianę formuły i od tej pory udział w Akademii mogą brać wszystkie sieci franczyzowe Grupy Eurocash. W samym tylko IV kwartale ubiegłego roku w naszych warsztatach i konferencji w ramach Akademii wzięło udział 11 000 osób.
Akademia Umiejętności Eurocash to największy w Polsce kompleksowy program edukacyjno – szkoleniowy wspierający polskie niezależne sklepy detaliczne w ramach sieci franczyzowych i partnerskich Grupy Eurocash. W jej ramach właściciele i pracownicy sklepów mają dostęp do nowoczesnej platformy e-learningowej, warsztatów i konferencji, dzięki którym mogą poszerzać swoją wiedzę z zakresu pracy i zarządzania sklepem spożywczym w oparciu o zmieniające się trendy konsumenckie. Od początku 2016 r. w warsztatach i konferencji w ramach Akademii wzięło udział ok. 11 000 właścicieli i pracowników sklepów.
Więcej informacji na www.akademiaeurocash.com.pl
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 14 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.
Wzrost udziałów rynkowych, rentowność pod wpływem inwestycji w nowe projekty
W IV kwartale 2016 r. przychody ze sprzedaży Grupy Eurocash wyniosły 5,34 mld zł i były o blisko 6% większe niż w analogicznym okresie 2015 r. W całym ubiegłym roku skonsolidowana sprzedaż przekroczyła 21,2 mld zł, co oznacza wzrost o ponad 4% r/r.
– W IV kwartale 2016 r. pojawiła się inflacja, co jest zjawiskiem pozytywnym dla naszej branży. Z drugiej strony, gorsza pogoda miała niekorzystny wpływ na dynamikę sprzedaży w sklepach małoformatowych. Ponadto wciąż nasila się presja dyskontów na niezorganizowane, mniejsze sklepy. Dla Grupy Eurocash, dzięki umocnieniu współpracy ze sklepami partnerskimi i franczyzowymi, IV kwartał 2016 r. był natomiast kolejnym z rzędu, w którym poprawiliśmy naszą pozycję rynkową, czego potwierdzeniem jest wzrost sprzedaży o blisko 6%. Zwiększając skalę działalności, możemy efektywniej wspierać naszych klientów, czyli niezależne polskie sklepy detaliczne – powiedział Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Grupy Eurocash.
Silne wzrosty dotyczyły w szczególności sprzedaży do klientów zrzeszonych w ramach wspieranych przez Grupę Eurocash systemów partnerskich i franczyzowych. W przypadku Delikatesów Centrum w IV kwartale wzrost ten przekroczył 12% r/r, a w przypadku klientów franczyzowych obsługiwanych przez Eurocash Dystrybucję (czyli m.in. sklepy Groszek i Lewiatan) wyniósł niemal 10%. Wyraźne wzrosty sprzedaży w ostatnim kwartale 2016 r. Grupa Eurocash zanotowała również w formacie Eurocash Alkohole (wzrost o ponad 6% r/r, wyłączając sprzedaż realizowaną przez klientów na eksport) oraz w sieci salonów prasowych Inmedio (+9% r/r).
W formacie Delikatesy Centrum IV kwartał 2016 r. był również kolejnym z rzędu, w którym wyraźnie poprawiła się sprzedaż like-for-like (LFL), czyli dla porównywalnej liczby placówek. Hurtowa sprzedaż LFL do tej sieci wzrosła o ponad 8% rok do roku, a w całym 2016 r. o blisko 6%. To m.in. efekt rozwijanego projektu dostaw artykułów świeżych, dzięki czemu oferta warzyw, owoców oraz mięsa i wędlin oferowanych przez franczyzobiorców Grupy Eurocash staje się jeszcze bardziej atrakcyjna dla konsumentów.
Grupa Eurocash kontynuowała ponadto rozwój innowacyjnych formatów sprzedaży detalicznej pod takimi markami jak Kontigo, abc na kołach, 1minute czy Duży Ben, by udostępnić swoim klientom – niezależnym przedsiębiorcom – nowe możliwości rozwoju i dodatkowe formy konkurowania z dyskontami.
– W rozwój dystrybucji produktów świeżych do Delikatesów Centrum oraz rozwój nowych formatów detalicznych zainwestowaliśmy w całym 2016 r. około 39 mln zł. Inwestycje te obciążają bieżące wyniki Grupy Eurocash, czego efektem jest niższa rentowność na poziomie EBITDA i netto, ale jesteśmy przekonani, że przyniosą one pozytywne długofalowe rezultaty. Warto zaznaczyć, że projekt Faktoria Win zaczął już na siebie zarabiać – w 2016 r. osiągnął próg rentowności. Inwestujemy w przyszłość naszych klientów, a więc również naszą. Co ważne, innowacje te są doceniane przez naszych klientów, którzy licznie dołączają do wspieranych przez nas sieci partnerskich i franczyzowych lub rozwijają z nami współpracę – powiedział Jacek Owczarek.
W ubiegłym roku łączna liczba sklepów zrzeszonych w sieciach partnerskich i franczyzowych wspieranych przez Grupę Eurocash powiększyła się o ponad 1,1 tys. placówek. Ekspansja Sieci Sklepów abc była na rekordowym poziomie 920 otwarć netto i na koniec 2016 r. obejmowała ona już ponad 8,6 tys. lokalizacji. Liczba sklepów partnerskich i franczyzowych obsługiwanych przez Eurocash Dystrybucję (Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, PSD) zwiększyła się natomiast w ciągu ubiegłego roku o ponad 190 placówek, do 4.750 sklepów.
Na ścieżkę organicznego wzrostu w IV kwartale ubiegłego roku powróciła także sieć Delikatesy Centrum. W ciągu trzech ostatnich miesięcy 2016 r. sieć zwiększyła liczbę o 46 placówek, dzięki czemu na koniec roku zrzeszonych w niej było łącznie 1.086 sklepów.
Pod koniec ubiegłego roku Grupa Eurocash sfinalizowała zakup 50% udziałów w spółkach FHC-2 i Madas (prowadzących sklepy Delikatesy Centrum) oraz 100% udziałów w spółce Polska Dystrybucja Alkoholi. Na początku 2017 r. Eurocash sfinalizował natomiast przejęcie EKO Holdingu, właściciela sieci blisko 250 supermarketów EKO. Akwizycje te pozytywnie przełożą się na tegoroczną sprzedaż Grupy Eurocash. Łączna sprzedaż przejętych firm w ubiegłym roku wyniosła blisko 1,5 mld zł.
– W 2017 r. zamierzamy kontynuować rozwój dystrybucji produktów świeżych oraz nowych formatów i konceptów detalicznych. Zakładamy, że wartość tych inwestycji będzie zbliżona do poziomu z ubiegłego roku, czyli wyniesie około 10% EBITDA. W tym roku skupimy się ponadto na optymalizacji sieci hurtowni Cash & Carry. Od 2014 r. do sieci zostało przyłączonych 32 placówek, co przełożyło się na zwiększone koszty stałe, ale w związku z deflacją i efektem kanibalizacji nie przełożyło się na wzrost sprzedaży. Planujemy w związku z tym przeprowadzenie reorganizacji, co może wiązać się z zamknięciem wybranych placówek. Na razie jednak za wcześnie, by mówić o pełnej skali przedsięwzięcia. Odpowiednie decyzje będą podejmowane w ciągu roku po obserwacji wpływu restrukturyzacji na sytuację naszych klientów w każdym z lokalnych rynków – zapowiedział dyrektor finansowy Grupy Eurocash.
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 14 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.
Od września w warsztatach w ramach Akademii Umiejętności Eurocash, największego w Polsce kompleksowego programu edukacyjnego wspierającego niezależne sklepy detaliczne w Polsce, wzięło udział już ponad 4000 osób.
– Warsztaty pokazały nam, że właściciele i pracownicy sklepów detalicznych w Polsce stawiają na rozwój swoich kompetencji w obszarze obsługi klienta oraz zarządzania stoiskami świeżymi – mówi Agata Wrzecionowska-Dzierba, menadżer Akademii Umiejętności Eurocash. W spotkaniach poświęconych właśnie tym zagadnieniom wzięło udział niemal 50% wszystkich uczestników.
Partnerami Akademii Umiejętności Eurocash są firmy takie jak: CEDC, Coca-Cola HBC, Colian, E. Wedel, Kamis, RYBHAND, MCCormick, Spółdzielcza Mleczarnia Spomlek.
We wrześniu 2016 r. ruszyła nowa odsłona Akademii Umiejętności Eurocash. Wcześniej w inicjatywie mogli brać udział tylko właściciele i pracownicy Delikatesów Centrum. Od września Akademia otwarta jest dla wszystkich sklepów zrzeszonych w ramach sieci franczyzowych i partnerskich organizowanych przez Grupę Eurocash. Akademia to największy w Polsce kompleksowy program edukacyjny wspierający niezależne sklepy detaliczne w Polsce. W jej ramach właściciele i pracownicy sklepów mają dostęp do nowoczesnej platformy e-learningowej, warsztatów i konferencji, dzięki którym mogą poszerzać swoją wiedzę z zakresu pracy i zarządzania sklepem spożywczym w oparciu o zmieniające się trendy konsumenckie.
Siła w regionach!
Chociaż w ramach Akademii do dyspozycji właścicieli i pracowników sklepów są różne narzędzia – platforma e-learningowa czy konferencje – to nadal „podstawą” całej inicjatywy są właśnie warsztaty. Chodzi o to, by w praktyce trenować zdobytą wiedzę. W 16 województwach w Polsce prowadzone są warsztaty w ramach 8 sekcji tematycznych: zarządzanie działami świeżymi, pracownik sklepu spożywczego, zarządzanie sklepem, zarządzanie personelem, stoisko mięso-wędliny, stoisko warzywa-owoce, straty w sklepie, obsługa klienta.
- Poza ugruntowaniem podstawowej wiedzy dotyczącej obsługi klientów uczymy również m.in. jak obsłużyć klienta z wadą słuchu czy osobę niewidomą – mówi Jacek Maliński, trener wewnętrzny w województwie warmińsko-mazurskim i kujawsko-pomorskim. Przekazujemy również wiedzę dotyczącą zachowań w różnego rodzaju trudnych sytuacjach, np. co zrobić kiedy nie działa nam terminal lub w przypadku reklamacji. W trakcie warsztatów uczestnicy, poza teorią, przygotowują i odgrywają również scenki na wybrane tematy. Uświadamiamy uczestników, że klienci nie przychodzą do naszych sklepów tylko po to, żeby kupować produkty, ale również – żeby uzyskać poradę sprzedawcy, porozmawiać, i finalnie, czuć zadowolenie z podjętych decyzji zakupowych – tłumaczy Jacek Maliński.
Najliczniej póki co zaangażowali się właściciele i pracownicy z województwa śląskiego (888 uczestników), podkarpackiego (359), małopolskiego (321), warmińsko-mazurskiego (319) oraz podlaskiego (252).
Branżowe top tematy i silne partnerstwo
Partnerami Akademii Umiejętności Eurocash są największe firmy w poszczególnych kategoriach rynku: CEDC, Coca-cola HBC, Colian, Wedel, Kamis, Rybhand oraz Spomlek. Firmy wspierają Akademię merytorycznie, przygotowują materiały merytoryczne na platformę e-learningową oraz
warsztaty. – Jesteśmy w Akademii od początku – mówi Zuzanna Ciurzyńska z Coca Cola HBC. Jako lider kategorii napojów bezalkoholowych, z jednej strony, chcemy ją nadal rozwijać, ale i dzielić się już zdobytą wiedzą, stąd nasza decyzja o zaangażowaniu się w tę inicjatywę. W ramach Akademii przygotowujemy materiały merytoryczne, które pokazują jak budować wartość kategorii napoje w oparciu o czynniki inne niż cena. Np. że ważny jest właściwy dobór asortymentu, ekspozycja, sezonowość, ale i co ostatnio szczególnie ważne, odpowiednie łączenie z innymi produktami. Realizujemy również szereg badań na całym świecie dotyczących zakresu naszej działalności, dlatego właściciele sklepów i ich pracownicy, decydując się na udział w Akademii, mają gwarancję, że pozyskana wiedza to „pigułka” najświeższych zagadnień związanych z naszą kategorią produktową – dodaje Zuzanna Ciurzyńska.
Kurs na… e-learning
– Choć warsztaty w ramach Akademii Umiejętności Eurocash w nowej odsłonie prowadzimy zaledwie od 4 miesięcy to udział w nich wzięło już ponad 4000 osób – mówi Agata Wrzecionowska-Dzierba. A przed nami kolejny rok wytężonej pracy (Akademia działa cały rok). Warto dodać również, że poza licznym udziałem w warsztatach pracownicy i właściciele sklepów chętnie korzystają z naszej platformy e-learningowej. Jest dostępna w dowolnym czasie i miejscu, można pracować na niej we własnym tempie. Na platformie znajdują się kursy w formie e-learningów, kursy multimedialne, a także ścieżki edukacyjne przeznaczone m.in. dla osób, które dopiero co rozpoczynają pracę w sklepie – dodaje Wrzecionowska-Dzierba.
Więcej o Akademii Umiejętności Eurocash można przeczytać na www.akademiaeurocash.com.pl
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 14 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.
Piwne Terytoria to najnowszy projekt Grupy Eurocash i pierwsze w Polsce kompleksowe rozwiązanie do sprzedaży piw rzemieślniczych w niezależnych sklepach spożywczych. Właśnie rozpoczął się test projektu, który obejmie obszar województwa mazowieckiego, a do końca roku Piwne Terytoria będzie można odnaleźć w sklepach w całej Polsce.
Piwa rzemieślnicze to najszybciej rosnący segment rynku piw w Polsce. Jego sprzedaż w sklepach spożywczych napotyka jednak na trudności wynikające m.in. z dużej liczby małych dostawców oraz mnogości piwnych stylów, dlatego też obecnie piwa rzemieślnicze oferowane są głównie w sklepach specjalistycznych.
– Jako pierwsi w Polsce oferujemy całościowe rozwiązanie wprowadzające tę kategorię do handlu niezależnego. Piwne Terytoria to starannie dobrany asortyment, ekspozycja połączona z nawigacją konsumencką oraz wsparcie marketingowo-edukacyjne. To narzędzie, które powinno umocnić pozycję niezależnych sklepów spożywczych wobec dyskontów i sklepów wielkopowierzchniowych, a także dać możliwość zwiększenia rentowności naszych klientów w niezwykle konkurencyjnej kategorii piwa – powiedziała Magdalena Chwieduk z Eurocash, kierownik projektu.
Piwne Terytoria to koncept sklepu-w-sklepie oferowany docelowo wszystkim klientom Grupy Eurocash. Właśnie rozpoczął się test projektu, który obejmie teren województwa mazowieckiego. Pierwsze Piwne Terytoria zostały otwarte w sklepie abc przy ul. Senatorskiej 2 w Warszawie (sklep ten został otwarty w sierpniu 2016 r. jako pierwszy sklep abc w nowym formacie „city” dedykowanym do centrów dużych miast). Po fazie testów i dopracowaniu konceptu, projekt będzie rozwijany w całym kraju.
Inny, podobny koncept Grupy Eurocash – Faktoria Win, czyli specjalna sekcja z winem, stworzona w taki sposób, aby ułatwić podejmowanie decyzji podczas kupowania wina na różne okazje – zrewolucjonizował sprzedaż tej kategorii produktów w małych i średnich sklepach, jednocześnie istotnie przyczyniając się do znaczącego wzrostu sprzedaży win stołowych w sklepach małoformatowych. Dziś Faktorię Win można odnaleźć w ponad 4 tysiącach niezależnych sklepów w całej Polsce.
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 14 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.
Delikatesy Centrum jako jedna z pierwszych sieci handlowych w Polsce umożliwiła swoim klientom korzystanie z wygodnych i bezpiecznych płatności mobilnych Android Pay. Dzięki współpracy z Google, nowa usługa jest dostępna w zarządzanej przez Grupę Eurocash sieci franczyzowej, obejmującej ponad 1000 placówek na terenie całego kraju.
Android Pay to aplikacja umożliwiająca łatwe, szybkie i przede wszystkim bezpieczne płatności bezgotówkowe za pomocą smartfona. Działa z urządzeniami wyposażonymi w technologię NFC z systemem operacyjnym Android w wersji KitKat 4.4 lub nowszej.
Aby móc korzystać z płatności za pomocą Android Pay, wystarczy pobrać i zainstalować bezpłatną aplikację Android Pay ze sklepu Google Play, następnie przypisać do niej kartę kredytową lub debetową, która posłuży do realizacji płatności zbliżeniowych. Obecnie z Android Pay mogą korzystać osoby posiadające karty płatnicze Mastercard lub Visa wydane przez Alior Bank, T-Mobile Usługi Bankowe oraz Bank Zachodni WBK. Niebawem lista banków umożliwiających płatności Android Pay ma się powiększyć.
Aby zapłacić za zakupy za pomocą Android Pay, nie trzeba uruchamiać aplikacji, wystarczy jedynie wybudzić telefon, a następnie należy przyłożyć urządzenie do terminala zbliżeniowego. Realizacja płatności zostanie potwierdzona sygnałem dźwiękowym lub wibracją telefonu. Transakcje do 50 zł nie wymagają autoryzacji, a płatności powyżej tej kwoty będą wymagały potwierdzenia kodem PIN na terminalu.
Uruchomienie nowoczesnej formy płatności mobilnych w sieci sklepów Delikatesy Centrum jest odpowiedzią na potrzeby i oczekiwania klientów, którzy coraz chętniej korzystają z płatności bezgotówkowych, w tym mobilnych.
– Jesteśmy jednym z pionierów we wdrażaniu nowoczesnych i funkcjonalnych rozwiązań, wyznaczając nowe standardy w branży handlowej w Polsce, która jest dopiero drugim krajem w Europie, gdzie udostępniono płatności Android Pay. Klienci oczekują od nas nie tylko szerokiej oferty produktowej, ale również najwyższej jakości obsługi i nowych udogodnień. W rozwijaniu nowoczesnych terminali i dogodnych sposobów płatności, wpiera nas spółka z Grupy Eurocash – PayUp. Liczymy, że przy współpracy z renomowanym partnerem, jakim jest firma Google zwiększymy komfort naszych klientów i skrócimy czas przeznaczony na robienie codziennych zakupów – powiedział Jan Domański, rzecznik prasowy Grupy Eurocash.
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 14 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.
5 tysięcy właścicieli i pracowników sklepów sieci franczyzowych i partnerskich Grupy Eurocash weźmie udział w inauguracyjnej konferencji w Warszawie. Program edukacyjny Grupy Eurocash jest jednym z kluczowych elementów wsparcia polskiego niezależnego handlu.
We wtorek, 27 września swoją działalność w nowej, znacznie rozszerzonej odsłonie zainauguruje Akademia Umiejętności Eurocash - pierwszy
w Polsce kompleksowy program podnoszenia kwalifikacji, skierowany do właścicieli i pracowników niezależnych sklepów detalicznych. W całodniowej konferencji, która odbędzie się na terenie stadionu PGE Narodowego weźmie udział 5 tysięcy właścicieli i pracowników sklepów sieci franczyzowych i partnerskich Grupy Eurocash: abc, Delikatesy Centrum, Euro-Sklep, Gama, Groszek oraz Lewiatan. Dla uczestników konferencji przygotowano serię wykładów z udziałem ekspertów Grupy Eurocash i partnerów Akademii - czołowych firm FMCG oraz instytucji naukowo-badawczych.
- Wspieranie konkurencyjności polskiego niezależnego handlu to jeden z priorytetów Grupy Eurocash - twierdzi Luis Amaral, prezes zarządu Grupy Eurocash. Rzeczywistość rynkowa od wielu lat stawia przed właścicielami sklepów wyjątkowo trudne wyzwania. Jednym ze sposobów przetrwania na rynku opanowanym przez ekspansywne sieci handlowe było dla nich zrzeszanie się w systemach partnerskich i franczyzowych. Obecnie kluczowym celem wydaje się przekonanie producentów, by oparli swoje strategie sprzedażowe nie na dyskontach i hipermarketach, lecz na handlu niezależnym. Przyszłość należy do profesjonalnych przedsiębiorstw detalicznych, atrakcyjnych dla kolejnych pokoleń właścicieli sklepów. Przedsiębiorstw, w których obok sklepu spożywczego rodzina prowadzi profesjonalny sklep z alkoholami „Duży Ben” czy sklep formatu convenience „1minute”. Do tego kolejną ofertą takiego przedsiębiorstwa będzie kosmetyczny sklep z wyjątkową obsługą „Kontigo” i dojeżdżający na polską wieś „abc na kołach”. Takie przedsiębiorstwo odbuduje sprzedaż wybranych kategorii, korzystając ze sprawdzonych rozwiązań sprzedaży wina „Faktoria Win”, czasopism i prasy „Inmedio” czy oferty dedykowanych produktów marki własnej. By te rodzinne przedsiębiorstwa mogły się nieustannie rozwijać, konieczne jest równoległe poszerzanie wiedzy i wspieranie innowacyjności. Właśnie temu służy Akademia Umiejętności Eurocash - dodaje Amaral.
Akademia Umiejętności Eurocash to unikatowy w skali kraju projekt szkoleniowy dający możliwość pogłębienia wiedzy z zakresu zarządzania sklepem spożywczym w oparciu o zmieniające się trendy na rynku FMCG. Akademia powstała w 2010 roku i od tego czasu edukuje właścicieli i pracowników sklepów z tematów związanych z prowadzeniem sklepu detalicznego w realiach polskiego rynku.
Realizując działania Akademii Umiejętności Eurocash stawiamy sobie trzy zasadnicze cele. Pragniemy zapewnić naszym partnerom dostęp do bieżącej wiedzy eksperckiej i specjalistycznej, dać im możliwość korzystania z nowoczesnych form i metod kształcenia oraz wspierać bieżącą wymianę doświadczeń. Powyższe założenia w powiązaniu z różnymi dostępnymi formami edukacyjnymi oraz profesjonalnym zespołem trenerów i specjalistów decydują o sukcesie naszego przedsięwzięcia - mówi Katarzyna Kopaczewska, członek zarządu Grupy Eurocash.
Akademia Umiejętności Eurocash opiera się na trzech filarach: interaktywnej platformie edukacyjnej, warsztatach oraz konferencjach. Platforma edukacyjna dostępna jest pod adresem www.akademiaeurocash.com.pl. Nowa wersja serwisu, która zostanie uruchomiona w dniu konferencji, 27 września, zapewnia użytkownikom nieograniczony dostęp online do kilkudziesięciu szkoleń e-learningowych dostosowanych do potrzeb sklepów spożywczych. Szkolenia multimedialne umieszczone na platformie łączą w sobie wykłady z praktycznym wykorzystaniem nabytej wiedzy. Przy pomocy spersonalizowanego serwisu użytkownicy będą w stanie zarejestrować się także na warsztatach realizowanych w całej Polsce oraz pobrać materiały z konferencji. Warsztaty to praktyczna część realizowanego przez Akademię Umiejętności Eurocash programu szkoleniowego. Uczestnicy biorą udział w takich szkoleniach, jak np. "Zarządzanie personelem", "Pracownik sklepu spożywczego" czy "Straty w sklepie spożywczym". Uzupełnienie wiedzy stanowią miesięczne newslettery z ciekawostkami z rynku i opiniami ekspertów. W ramach swojej oferty Akademia organizuje także konferencje merytoryczne, podczas których uczestnicy otrzymują informacje niezbędne do prowadzenia sklepu oraz aktualną wiedzę rynkową. Spotkania są okazją do pogłębienia wiedzy z zakresu zarządzania sklepem oraz wymiany doświadczeń. Podczas konferencji organizowane są warsztaty, konsultacje oraz spotkania z ekspertami rynkowymi z Polski i ze świata.
Pierwsza ogólnopolska konferencja Akademii Umiejętności Eurocash, którą inaugurujemy nową odsłonę naszego programu będzie doskonałą okazją do poznania najnowszych trendów w handlu - mówi Agata Wrzecionowska-Dzierba, menedżer Akademii Umiejętności Eurocash. Uczestnicy tego wydarzenia, a będzie to niemal 5000 tysięcy właścicieli i pracowników sklepów sieci franczyzowych i partnerskich Grupy Eurocash, będą uczestniczyć w szeregu prezentacji i spotkań z wybitnymi ekspertami branży handlowej. Wśród poruszanych tematów znajdą się między innymi: prognoza rozwoju gospodarki w Polsce i na świecie, trendy na rynku konsumenckim, czy zarządzanie sklepem i personelem. Będzie także czas na wyjątkowe spotkanie z profesorem Andrzejem Blikle, który opowie o prowadzeniu biznesu rodzinnego oraz wykład profesora dr hab. Henryka Mruka z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu na temat zachowań i zwyczajów konsumentów - dodaje Agata Wrzecionowska-Dzierba.
Akademia Umiejętności Eurocash działa pod patronatem Szkoły Głównej Handlowej, Polskiej Izby Handlu, Polskiej Organizacji Franczyzodawców, Franchising.pl oraz Retail Learning Institute. Patronat mediowy nad Akademią objął Poradnik Handlowy. Partnerami Akademii są firmy Carlsberg, CEDC, Coca-Cola HBC, Colian, E.Wedel, McCormick, Rybhand oraz Spomlek.
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 14 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.
Wzrost sprzedaży i poprawa rentowności netto
– Na rynku FMCG w dalszym ciągu widzimy nasilającą się wobec naszych klientów konkurencję ze strony sieci dyskontowych. Ponadto pomimo raportowanej przez GUS inflacji cen żywności i napojów na poziomie 0.8% w II kwartale br., obserwujemy utrzymująca się deflację cen hurtowych, zwłaszcza wyrobów mleczarskich, świeżych, ale też i piwa. Sieci dyskontów systematycznie powiększają udziały rynkowe, aczkolwiek dzięki wzmożonej wspólnej pracy coraz skuteczniej stawiają im czoła nasi klienci, w szczególności dobrze radzą sobie małe supermarkety. Według danych Nielsena, supermarkety o powierzchni do 300 m2 są po dyskontach najszybciej rosnącym kanałem sprzedaży żywności w Polsce – powiedział Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Grupy Eurocash. – W tych warunkach, zarówno w II kwartale jak i w całym pierwszym półroczu 2016 r. Grupa Eurocash zanotowała ponad 3-proc. wzrost sprzedaży w porównaniu z analogicznymi okresami ubiegłego roku. Jako główny partner sklepów małoformatowych, konsekwentnie dążymy do zwiększania skali naszej działalności oraz rozwijamy nowe formaty sprzedaży detalicznej, wzmacniając pozycję konkurencyjną naszych klientów wobec dyskontów – dodał Jacek Owczarek.
Sprzedaż Grupy Eurocash do sklepów zrzeszonych w sieciach partnerskich i franczyzowych rosła w tempie od 5% do 10%. W formacie Delikatesy Centrum wyraźnie poprawiła się ponadto sprzedaż like-for-like, tj. dla tej samej liczby placówek. Hurtowa sprzedaż like for-like do tej sieci franczyzowej wzrosła w II kwartale o 4,4% rok do roku, a w całym I półroczu br. wzrost wyniósł 3,6%.
– W pierwszym półroczu wyniki grupy były obciążone kosztami związanymi z rozwojem nowych formatów detalicznych. Ich łączny wpływ na wynik operacyjny sięgnął 14,8 mln zł w porównaniu z 10,4 mln zł rok temu. To są istotne koszty, ale wierzymy, że dzięki inwestycji w rozwój takich formatów jak 1 minute, Kontigo, abc na kołach czy Duży Ben będziemy mogli zaoferować naszym klientom nowe możliwości rozwoju i konkurowania z dyskontami. Dzięki istotnemu ograniczeniu zadłużenia w porównaniu z poprzednim rokiem, istotnie zmniejszyły się koszty finansowe, co znajduje odzwierciedlenie w wyższym zysku netto. W I półroczu br. był on o ponad 13% wyższy niż w analogicznym okresie ubiegłego roku – wskazał Jacek Owczarek.
II kwartał br. był kolejnym z rzędu, w którym Grupa Eurocash zanotowała silne, dodatnie przepływy pieniężne netto z działalności operacyjnej. Pozwoliło to utrzymać zadłużenie netto na relatywnie niskim poziomie (0,68x EBITDA na koniec I półrocza) mimo wypłaty w maju ponad 139 mln zł dywidendy oraz wyższych niż przed rokiem wydatków inwestycyjnych, związanych z akwizycjami oraz inwestycjami w nowe systemy wsparcia dla klientów Grupy Eurocash.
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 14 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.
Zawężenie oferty marki Dobry Wybór i jednoczesne wzmocnienie jej jakości, zmiana opakowań, eksponowanie pozytywnych cech produktów oraz nowa, spójna stylistyka – to główne elementy rozpoznawcze odświeżonej marki własnej Grupy Eurocash.
Dobry Wybór – wprowadzona na rynek w 2011 r. marka własna Eurocash – przechodzi w tym roku gruntowny rebranding. Pierwsza istotna zmiana to zmniejszenie liczby produktów z logo Dobry Wybór. Pod tą parasolową marką oferowanych będzie obecnie około 400 produktów w ramach 33 marek produktowych, podczas gdy dotychczas pod „parasolem” Dobry Wybór funkcjonowało prawie 600 produktów ponad 60 marek.
– Oferta marki Dobry Wybór skupiać się będzie wyłącznie na sprawdzonych produktach, o konkurencyjnej jakości oraz dostępnych w atrakcyjnej cenie – wskazuje Łukasz Partyka, Dyrektor Działu Marki Własnej w Eurocash.
Tak jak dotychczas, produkty sygnowane logo Dobry Wybór będą dostępne we wszystkich formatach sprzedaży Grupy Eurocash, czyli zarówno w blisko 200 hurtowniach Eurocash Cash & Carry, jak i w kilkunastu tysiącach sklepów detalicznych zrzeszonych w sieciach franczyzowych i partnerskich współpracujących z hurtownikiem (a więc w sklepach abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Gama, Euro Sklep czy Lewiatan) oraz m.in. na stacjach benzynowych zaopatrywanych przez Eurocash.
Odświeżona marka łączy ze sobą rozpoznawalną już wśród konsumentów nazwę (Eurocash zostaje przy nazwie marki parasolowej Dobry Wybór) i kolorystykę ze świeżym wizerunkiem oraz mocną ekspozycją fizycznych cech produktów. Na opakowaniach wyrobów i materiałach promujących markę własną Eurocash nie będzie już wizerunku Pani Ewy Wachowicz, która w ostatnich latach pełniła rolę ambasadorki marki. – Z przeprowadzonych przez nas ankiet i badań wynika, że przy wyborze marek własnych konsumenci kierują się przede wszystkim jakością produktów, ich składem, certyfikatami, czy samym producentem, a w mniejszym stopniu wizerunkiem znanej osoby. Od tej pory stawiamy zatem na jasną komunikację korzyści dla konsumentów i podkreślenie walorów produktów – wyjaśnia Łukasz Partyka.
Nowy wizerunek wiąże się naturalnie ze zmianą opakowań wszystkich produktów z portfolio marki. Wszystkie opakowania utrzymane będą w spójnej, nowoczesnej stylistyce, a wyraźnymi elementami nowego projektu będą wspomniane wyeksponowane walory produktów oraz korzyści z ich wyboru.
Produkty w nowych opakowaniach już pojawiają się w sieci dystrybucji Grupy Eurocash, a zgodnie z założeniami pełny proces rebrandingu zostanie przeprowadzony do końca 2016 r. Wówczas wszystkie produkty z logo Dobry Wybór będą dostępne już w nowych opakowaniach.
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 14 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.
Spróbuj wyszukać ponownie.